Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Obat mujarab hapuskan cirit birit pada kanak kanak semulajadi-. Cirit-birit sebenarnya adalah tindak balas dari badan untuk melawan bakteria, virus dan bahan-bahan berbahaya. Cirit birit ini sebenarnya boleh sembuh dengan sendirinya apabila sistem imun seseorang berkembang. Tetapi jangan meremehkan gangguan pencernaan ini kerana banyak kes kematian akibat cirit-birit biasanya berlaku dalam kes-kes kanak-kanak.

Terdapat beberapa sebab cirit-birit yang boleh menjejaskan orang dewasa atau kanak - kanak  termasuk:

=> Cirit-birit menyebabkan kerana norovirus biasanya berlangsung 2 hari
=> Cirit-birit akibat giardiasis biasanya akan bertahan selama beberapa minggu
=> Cirit-birit yang disebabkan oleh bakteria salmonella dan campylobacter biasanya
     berlangsung 2-7   hari.



  - Baca Juga : Obat Sariawan atau Thrush Secara Alami Mujarab

 

Terdapat beberapa Obat Mujarab Hapuskan Cirit Birit Pada Kanak Kanak Semulajadi, iaitu:

  
         1. Jambu

   Jambu biji di kenal sejak dulu menjadi ubat cirit-birit yang ampuh kerana didalam jambu biji mengandungi 17% tannin baik di daun atau buahnya yang berguna menghalang perkembangan bakteria dan virus di dalam system pencernaan.

          2. Sup wortel

   Sup lobak adalah sejenis makanan sihat yang diproses yang banyak dipercayai mempunyai kesan antidepeptik. Makanan ini baik untuk digunakan untuk memulihkan nutrien yang hilang akibat cirit-birit.

          3. Salak

   Dalam salak mengandungi sebatian polifenol dalam bentuk tanin yang dapat melegakan cirit-birit. Buah salak sering juga dipanggil snake fruit dalam bahasa Inggeris kerana kulit salak serupa dengan skala ular.

          4. Yogurt dan keju

   Yoghurt dan keju merupakan makanan yang baik dimakan ketika anda mengalami cirit-birit kerana di dalam yoghurt dan keju terkandung lactobacillus acidophilus dan Bifidobacterium.

Pada sebuah kajian pada tahun 2009 yang di lakukan oleh Journal Of American Medical Association, pada kajian itu para penyelidik mendapati bahawa probiotik pada yoghurt dapat memebantu mengurangkan cirit-birit yang disebabkan kerana penggunaan antibiotik dan akibat jangkitan bakteria.

          5. Pisang

   Buah pisang boleh menjadi alternatif untuk penghidap cirit-birit kerana kandungan serat yang tinggi dalam pisang.

          6. Halia

   Halia adalah sejenis tumbuhan yang digunakan secara meluas untuk pelbagai ubat, salah satunya adalah untuk mengurangkan rasa sakit buah pinggang akibat cirit-birit dan mengatasi cirit-birit akibat keracunan makanan.

Di samping jenis makanan yang boleh anda buat sebagai ubat untuk cirit-birit, terdapat juga beberapa tips untuk mengubati cirit-birit, iaitu:

=> Meningkatkan penggunaan air

Apabila anda mengalami cirit-birit biasanya nya pada umumnya cecair di dalam badan anda akan berkurangan sehingga mengakibatkan tubuh anda kekeurangan cecair badan atau di sebut dehidrasi kerana itu dianjurkan sekali baik kepada anak anak atau orang dewasa perbanyak lah mengambil air putih untuk menggantikan cecair badan yang hilang.

Jika berlaku perkara yang lebih parah kerana dehidrasi seperti tangan dan kaki yang sejuk, keadaan badan yang menurun secara mendadak, kulit pucat, badan lemas, jarang buang air kecil, dan sering mengantuk dianjurkan anda akan Berjumpalah dengan doktor kerana keadaan tersebut sangat berbahaya apabila anda atau anak anda berada dalam keadaan cirit-birit.

=> Elakkan makanan yang menyebabkan cirit-birit

Cirit-birit pada umumnya dikarenakan makanan yang anda konsumsi sehingga ketika anda mengalami cirit-birit cuba anda ingat ingat anda telah mengambil makanan apa, seperti makanan pedas, masam dan banyak lagi yang boleh menimbulkan cirit-birit maka elakkan lah makanan makanan tersebut.

=> Probiotik

Probiotik boleh meningkatkan bilangan bakteria baik dalam usus kita supaya bakteria ini dapat melawan bakteria buruk di saluran pencernaan. Probiotik biasanya terkandung dalam yogurt dan keju.

Berikut adalah beberapa tips dan cara untuk merawat cirit-birit. Semoga ulasan ini berguna bagi anda yang mengalami cirit-birit atau hanya menghalangnya. Terima kasih.

  - Baca Juga : Obat Semulajadi Hilangkan Lumbago atau Sakit Pinggang Terbaik


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]