Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Beberapa Tanda Gangguan Obsesif Kompulsif OCD - Obsessive-Compulsive Disorder atau OCD adalah sejenis gangguan mental. iaitu dorongan untuk melakukan sesuatu berulang kali tanpa kawalan atau obsesi.

terdapat beberapa contoh penyakit ini seperti mencuci tangan sekerap mungkin sehingga 9 kali setelah menyentuh sesuatu yang dianggapnya kotor, orang yang menghidap OCD melakukan tindakan yang di luar kawalannya walaupun dia tidak mahu melakukannya tetapi dia tidak berdaya untuk menghentikannya.

Baca Juga : Apa Itu Anxiety Disorders, Jenis - Jenis Anxiety Disorders, Gejalanya dan Cara Mengatasinya 
 Mengenai berita dari ABC News, Tanda orang dengan Gangguan Obsesif Kompulsif OCD mempunyai tanda-tanda berikut :

Membasuh tangan


Berhati-hatilah jika anda tergolong dalam golongan orang yang mencuci tangan secara berlebihan kerana ingin mengelakkan penyakit bakteria atau kuman kerana jika berlebihan anda mungkin digolongkan sebagai orang yang mempunyai penyakit jiwa.

Penghidap OCD biasanya boleh mencuci tangan berkali-kali atau berpuluh-puluh kali kerana pemikiran negatif yang ada di fikiran mereka walaupun setelah mencuci tangan berkali-kali bahkan orang yang mengalami OCD tidak menghilangkan kegelisahan di dalam fikiran mereka.
Beberapa Tanda Gangguan Obsesif Kompulsif OCD



Kira

Sebilangan orang dengan gangguan mental OCD suka mengira aktiviti yang dilakukan setiap hari - seperti langkah kaki, ketika dia mengira langkah kaki ke angka tertentu dia akan mendapat nasib baik.


Takut Dilukai

orang umumnya lebih takut sekiranya perkara buruk berlaku pada aktiviti harian mereka. berbeza dengan orang yang menderita gangguan OCD, dia berusaha lebih keras untuk menghilangkan kegelisahan di kepalanya berbanding orang biasa pada umumnya

Semak Semula

kebiasaan memeriksa semula diri anda seperti memeriksa pintu jika sudah terkunci, memeriksa sama ada kompor telah dimatikan, memeriksa apakah ada barang yang tertinggal dan menyebabkan kebimbangan berlebihan anda mungkin mengalami gangguan OCD.

Hubungan Cinta


orang yang menderita OCD mempunyai perkara negatif dalam fikiran mereka yang sering menjadikan masalah kecil menjadi besar kerana bimbang berlebihan. ini mengakibatkan kehancuran hubungan cinta.


itu adalah beberapa tanda-tanda gangguan mental Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) yang mungkin terdapat pada tanda-tanda tersebut.

Anda mungkin mempunyai pemikiran negatif untuk mencegah perkara buruk yang akan menimpa anda, tetapi apabila kebimbangan menjadi berlebihan, ia akan mengakibatkan anda melakukan perkara buruk kepada diri anda sendiri kerana kebimbangan anda sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]