Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

4 Cara Hilangkan Jeragat Semulajadi. Jeragat adalah bitnik - bitnik hitam biasanya terletak di bahagian muka dagu, dahi, hidung dan pipi. Tongkat ini biasanya dirujuk sebagai jerawat kakaknya kerana bentuk fizikalnya hampir sama dengan jerawat tetapi saiznya lebih kecil. Jerawat ini biasanya timbul kerana ia disebabkan oleh pembentukan minyak, sel kulit mati dan bakteria - bakteria di muka.

- Baca Juga : Apa Itu Anxiety Disorders, Jenis - Jenis Anxiety Disorders, Gejalanya dan Cara Mengatasinya

 

Jeragat ini memang tidak berbahaya sama hal nya seperti jerawat, jeragat juga mengganggu kepercayaan diri seseorang memberikan rasa malu apabila bertemu orang lain.

apa itu jeragat. cara merawat jeragat dengan semula jadi yang baik dan benar

Terdapat Cara Hilangkan Jeragat Semulajadi, iaitu:


1. Gunakan jus lemon

Jus lemon yang kaya akan asid alfa hidroksi ini mampu membantu kulit wajah anda menjana semula sel kulit mati dan membantu menghilangkan minyak berlebihan pada wajah anda, cara merawat jeragat dengan jus lemon iaitu dengan membuat topeng jus lemon yang di letakan di wajah anda selama 15 hingga 20 minit dan bersihkan dengan air suam.

2. Gunakan Baking Soda

Baking soda baik untuk mengangkat kotoran dan juga sel kulit mati dari wajah serta dapat membantu menjaga keseimbangan pH kulit wajah anda sehingga baking soda baik di gunakan untuk merawat jeragat pada wajah anda.Cara merawat jeragat dengan baking soda iaitu buat lah topeng dengan menggunakan baking soda iaitu dengan mencampurkan stu sudu baking soda dengan satu sudu air aduk hingga mengental kemudian sapukan pada kawasan wajah anda diamkan selama beberapa minit selepas itu bersihkan menggunakan air hangat.

- Baca Juga : 5 Cara Putihkan Kulit Muka Secara Semulajadi


3. Menggunakan Cuka Sider epal

Bahan yang satu ini dapat membantu anda engobati jeragat dengan baik kerana di dalam cuka sider epal ini memiliki sifat antiseptic dan anti bakteria yang dapat mengatasi punca - punca jerawat dan jeragat, serta dapat membantu anda menghilangkan minyak berlebihan di wajah anda.Cara merawat jeragat dengan cuka sider epal iaitu campurkan satu sudu cuka sider epal dengan satu gelas air putih kemudian usapkan menggunakan kapas ke wajah diamkan selama 10 minit selepas itu bilas dengan air hangat.

4. Menggunakan Oat

Oatmel boleh berfungsi sebagai ubat kerana oatmeal dapat menyerap minyak yang berlebihan pada kulit anda dan boleh mengeluarkan sel-sel kulit mati.Cara merawat jeragat dengan oatmeal iaitu anda boleh menambah bahan bahan yang 3 tadi di campur dengan serbuk oat untuk di jadikan adunan masker wajah anda juga boleh mencampurkan beberapa sudu yogurt tampal adunan oat tadi ke wajah anda diamkan selama 20 minit selepas itu basuh hingga bersih dengan air panas.

Sebagai tambahan kepada 4 bahan semulajadi yang anda boleh gunakan untuk merawat jeragat anda juga boleh mengikuti beberapa tip menghilangkan jeragat dari saya:


(*) Gunakan kosmetik yang bebas daripada minyak

Kosmetik yang mengandungi banyak minyak adalah factor utama timbulnya jeragat kerana kosmetik yang berminyak akan membuat kotoran - kotoran mudah melekat pada wajah anda sebaiknya anda gunakan dan memilih kosmetik yang kurang mengandungi minyak.

(*) Basuh rambut anda

Kebersihan rambut juga mempengaruhi timbulnya jeragat kerana jika keadaan rambut dan rambut anda kotor daoat menyebabkan pengeluaran minyak pada kulit meningkat sehingga kotoran melekat dan menyumbat liang - liang wajah anda yang mengakibatkan anda mengalami jeragat, jadi jagalah kebersihan rambut dan kepala anda.

Selain beberapa tips dan bahan alami yang boleh anda gunakan tersebut jangan lupa anda juga perlu mengurangkan beberapa makanan yang mengandungi minyak dan yang kurang sihat bagi kesihatan kulit anda, anda boleh mengambil beberapa makanan daripada sayur-sayuran - sayuran dan buah - buahan kerana kedua-dua makanan tersebut baik untuk kesihatan kulit anda.

Itulah 4 Cara Hilangkan Jeragat Semulajadi yang boleh saya katakan, semoga bermanfaat.

- Baca Juga :  Cara Hilangkan Keputihan dan Punca Keputihan

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]