Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Kami tahu teh adalah sejenis tumbuhan yang mempunyai banyak faedah untuk kesihatan, terutamanya penjagaan kesihatan dan kecantikan kerana teh mengandungi antioksidan yang bermanfaat untuk kulit anda. Selain memperkaya antioksidan, teh juga mengandungi vitamin E dan C yang bermanfaat untuk kulit anda. Di sini saya akan memberikan beberapa petua kesihatan yang memberi manfaat kepada penjagaan kesihatan kulit anda.


Terdapat beberapa kegunaan teh yang boleh membantu anda menjaga kecantikan anda, iaitu:

1. Lancar kulit

Telah dijelaskan di atas bahawa air teh mengandungi vitamin E yang berguna untuk membantu melicinkan kulit anda dengan mencuci air teh yang telah ditenggelamkan ke muka anda setiap pagi untuk memastikan kelembapan kulit anda kering.

2. Buang jerawat

Jerawat degil pada kulit wajah anda boleh disembuhkan dengan air teh kerana air teh terdapat bahan anti-radang, anti-septik dan anti-bakteria yang menyebabkan jerawat pada wajah anda, anti-radang dalam teh ini dapat membantu melegakan keradangan yang disebabkan oleh jerawat yang anda alami. Anda boleh menggunakan air teh dengan mencuci air teh di muka setiap pagi kerana air teh ini dapat mengurangkan kandungan sebum yang terdapat pada wajah anda.

3. Mengatasi komedo

Sebagai tambahan kepada jerawat jerawat yang degil juga termasuk dalam salah satu penampilan anda yang kurang daripada optimum, maka air teh yang anda nikmati setiap pagi juga dapat membantu anda menghilangkan bintik hitam kerana kandungan vitamin dalam teh dapat menghilangkan kotoran yang melekat pada wajah anda sedikit demi sedikit.


4. Membantu mencerahkan kulit

Air teh juga dapat membantu anda mencerahkan kulit anda yang kusam kerana kandungan vitamin E dan vitamin C yang terkandung dalam air teh adalah 508 kali lebih banyak daripada lemon. Kerana kedua-dua vitamin ini adalah vitamin yang dapat mencerahkan kulit anda dengan berkesan.

5. Sebagai pelindung matahari

Mencuci wajah anda sebelum anda bekerja pada siang hari anda boleh menggunakan air teh ini kerana ia berguna sebagai pelindung matahari yang dapat menghalang anda daripada kesan cahaya matahari yang berlebihan yang boleh merosakkan kulit anda. Ini adalah bahan semulajadi yang boleh anda gunakan dengan mudah berbanding dengan anda menggunakan produk pelindung matahari kimia yang mungkin mempunyai kesan sampingan yang buruk untuk kulit anda.

6. Mengatasi beg mata

Air teh juga boleh mengatasi beg mata anda, beg mata adalah bulatan atau beg hitam di bawah mata mata mata juga sering dikenali sebagai panda. Beg mata ini biasanya berlaku kerana keletihan atau kerana kurang tidur, anda tidak perlu risau tentang beg mata ini, anda boleh mengubati terapi air teh ayitu dengan mencuci muka anda setiap pagi dengan teh atau membuat topeng muka yang boleh anda gunakan sebelum tidur.

7. Mengatasi kemerahan muka

Kemerahan biasanya berlaku kerana gigitan nyamuk atau ia boleh menjadi panas, anda dapat mengatasi kemerahan dengan menggunakan air teh kerana kandungan vitamin yang terkandung dalam air bermanfaat untuk kesihatan kulit anda.


Ini adalah 7 manfaat teh air yang boleh saya katakan, semoga bermanfaat bagi anda yang memerlukan maklumat itu, terima kasih kerana melawat halaman ini, semoga ia menjadi bahan rujukan anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]