Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Sesetengah senaman sederhana untuk mengekalkan kesihatan jantung. Penyakit jantung adalah penyakit yang sangat dahsyat kerana penyakit ini boleh datang tiba-tiba dan kepada sesiapa tanpa mengetahui batasan usia. Penyakit jantung itu sendiri dikelaskan sebagai salah satu penyakit berbahaya di dunia.


Oleh itu, mengekalkan kesihatan jantung adalah sesuatu yang perlu anda lakukan kerana jantung adalah organ vital bagi tubuh anda yang membantu membekalkan darah ke seluruh tubuh anda supaya semua organ dalam tubuh anda mendapat bekalan darah yang betul, sehingga dapat dikatakan bahwa jantung adalah sumber kehidupan bagi manusia.Untuk mengekalkan kesihatan organ-organ ini. Saya akan membentangkan beberapa tip mengenai jenis latihan yang boleh anda lakukan untuk mengekalkan jantung yang sihat.

Lari
Running adalah jenis senaman ringan yang boleh dilakukan oleh semua orang dan tidak memerlukan bayaran yang besar.Tetapi jenis senaman ini mempunyai banyak manfaat kesihatan untuk badan anda, terutama hati anda, berlari boleh membakar glikogen dan karbohidrat dalam otot badan anda supaya aliran darah dari jantung organ tubuh anda tidak terhalang oleh lemak yang terkumpul di dalam badan anda.Sebagai permulaan, anda boleh memulakan dengan berjoging kecil kira-kira 20 minit selepas itu anda boleh meneruskan hari-hari berikut menambah sedikit demi sedikit dan masa latihan anda sedikit demi sedikit.

Push Up danShit Up
Ini jenis latihan ringan yang boleh anda lakukan di bilik rumah anda atau halaman anda. Push up dan Shit up yang dilakukan setiap hari akan memberikan manfaat untuk kesihatan jantung dan kecergasan tubuh anda. Anda boleh melakukan senaman ini selama kira-kira 15 hingga 20 minit setiap pagi sebelum melakukan aktiviti rutin anda.

  Baca Juga : 6 Sebab Perut Buncit Dalam Lelaki dan Wanita

Berbasikal
Berbasikal adalah sejenis sukan yang agak popular kerana selain anda boleh bersenam, anda boleh bersantai sambil menikmati pemandangan di sekeliling anda. Dalam kajian yang dilakukan oleh British Medical Association bersepeda 32 km seminggu boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari sebanyak 50%.Tidak hanya dibuat sebagai media sukan, berbasikal kini menjadi hobi yang sihat, bukan hanya untuk orang tua atau orang dewasa, tetapi juga untuk semua peringkat umur.

Yoga
Yoga juga boleh digunakan sebagai sukan yang boleh menjadikan jantung sihat kerana selain mengawal yoga kadar jantung juga dapat mengetatkan otot-otot tubuh dan membakar lemak sehingga aliran darah dari jantung ke organ lain tidak terganggu.

Walaupun semua sukan ini adalah untuk kesihatan tetapi disarankan untuk bersenam dengan baik kerana walaupun senaman yang berlebihan tidak baik untuk kesihatan dan daya tahan anda.

Baca Juga : 9 Tanda - Tanda Strok Ringan

Adakah anda bersedia menjaga kesihatan jantung anda ...

1 ulasan:

Bottom Ad [Post Page]