Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Bunga telang atau clitoria ternatea adalah sejenis tumbuhan yang tergolong dalam keluarga kekacang. Habitat asal bunga ini biasanya tumbuh di Asia tropika. Ciri ciri bunga ini ialah ia mempunyai panjang 1.5 cm dengan kelopak lebar berbentuk corong yang mempunyai warna biru dan ungu.

faishalhakim.com

Bunga ini diproses dan diekstrak pertama kali di Ternate, Maluku Utara sehingga membawa nama saintifik ternatea.Bunga ini mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan manusia sehingga mempunyai harga jualan yang cukup baik. 1 kg buga kering boleh berharga sehingga 100USD.

Baca juga : 6 Cara Mengatasi Diabet atau Kencing Manis

7 Faedah yang boleh diperolehi apabila mengambil bunga telang (bunga pea butterfly):

  1. Ekstrak bunga kacang rama-rama berguna sebagai anti-depresan kerana ia mengandungi phytocomp dan antioksidan.Phytocom ini mengandungi asid linolenik dan asid palmitik yang berguna untuk mencegah kerosakan pada sistem saraf pusat. Jadi apabila 2 sebatian ini, iaitu fitokom dan antioksidan yang terkandung dalam bunga ini, berguna dalam mengurangkan kemurungan.
  2. Pengambilan ekstrak bunga kacang rama-rama juga boleh mengurangkan kadar gula dalam darah dan kolesterol dalam badan, jadi ia baik untuk penghidap penyakit jantung dan kolesterol.
  3. Bunga telang juga mengandungi sebatian bioflavonoid yang dapat membantu mengatasi masalah keguguran rambut dan penampilan uban.
  4. Untuk mengeluarkan kahak pada pesakit bronkitis. Selain bunga, akar juga bermanfaat untuk kesihatan anda, kerana anda boleh menggunakan akar untuk mengeluarkan kahak pada penghidap bronkitis dengan merebus akar dan mengambil air masak dari akar, tetapi tidak digalakkan untuk memakannya secara berterusan kerana kesan sampingan penggunaan jamu ini iaitu sakit.perut.
  5. Ekstrak biji bunga kacang rama-rama mengandungi glikosida flavonoid, iaitu sebatian yang boleh membantu mempercepatkan penyembuhan luka. Dengan menggunakan tumbuhan kacang rama-rama ini, luka di badan anda boleh kering dengan cepat
  6. Bunga kacang rama-rama ini mengandungi antioksidan yang tinggi sehingga berkhasiat untuk penghadaman dan membuang toksin dalam badan anda.
  7. Selain sebatian di atas, bunga kacang kupu-kupu juga mengandungi proanthocyanidins yang berkhasiat untuk membantu meredakan kemerahan mata akibat bengkak. Sebatian ini berfungsi membantu meningkatkan aliran darah ke kaliper mata agar kesihatan mata anda terjaga.
Baca juga : 4 Vitamin Untuk Rambut Gugur Dengan Bahan - Bahan Semulajadi

Bunga kacang rama-rama boleh dimakan dan dinikmati dengan membuat teh kerana sifat sedatif dan anti-depresan, jadi ia sesuai untuk dinikmati dengan yoga, tetapi jangan terlalu banyak memakan butterfly pea kerana ia boleh menyebabkan sakit perut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]