Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Obat semulajadi hilangkan lumbago atau sakit pinggang terbaik-. Lumbago biasanya berlaku kepada orang dewasa yang disebabkan oleh kemalangan, kerana usia, kerana mereka jarang bergerak, dan sebab-sebab lain.

Terdapat beberapa sebab sakit belakang kerana faktor pemakanan, iaitu:

 
1. Penipisan cakera intervertebral

 
Itulah penipisan lapisan cakera intervertebral sehingga tulang belakang kehilangan bantal yang mengakibatkan sakit belakang.


  - Baca Juga : Gejala Angina Pectoris Serta Cara Menghapuskannya


2. Beralih vertebra

 
Di sinilah keadaan atau kedudukan satu atau lebih vertebra beralih dari tempat di mana ia seharusnya supaya ada tekanan pada serabut saraf yang keluar dari saraf tunjang.

3. Hernia cakera intervertebral atau hernia

 
Iaitu keadaan di mana ada penekanan atau keradangan pada serabut saraf yang keluar dari tulang belakang sehingga terjadi rasa sakit pinggang, kebas atau kesemutan yang di rasakan di bahagian tubuh yang di jalari saraf tersebut.

4. Sciatica

 
Sciatica adalah satu bentuk radiculopathy yang terdapat dalam serat saraf sciatic atau serat saraf besar yang memancar dari punggung ke bahagian belakang. Penghidap ini biasanya merasakan sakit di pinggang dan merebak ke punggung dan kaki di satu sisi. Atau ia juga boleh berlaku kebas dan kelumpuhan pada satu kaki jika kes lebih teruk.

5. Stenosis tulang belakang

 
Itulah penyempitan korda tunjang sehingga gentian yang dihasilkan dikompres.


 

Lumbago sangat mengganggu aktiviti harian anda, ada beberapa Obat Semulajadi Hilangkan Lumbago atau Sakit Pinggang Terbaik, iaitu:

=> Kumis Kucing

Kumis kucing dipercayai mampu melegakan sakit belakang secara semula jadi, sesetengah orang percaya bahawa gumpalan kucing boleh menyembuhkan penyakit buah pinggang dan pundi kencing dan melegakan sakit belakang.
Di dalam kumis kucing terdapat kompaun yang baik untuk tubuh seperti Genkosid orthosifonin, minyak atsiri, saponin, asid lemak, garam kalium, minyak sayuran, saponin dan Sapofonin.


=> Halia
 
Halia sering juga digunakan untuk melegakan sakit belakang kerana di halia mengandungi fitokimia yang dapat mengurangkan keradangan pada otot dan sendi.


=> Minyak kayu putih
 
Minyak yang berasal dari eucalyptus dapat memberikan rasa sejuk pada kulit dan mengurangkan rasa sakit pinggang kerana di dalam eucalyptus mengandungi zat tannin yang bertindak mengurangkan rasa sakit pada bahagian yang mengalami keradangan atau bengkak.


=> Bawang putih
 
Bawang putih juga boleh digunakan sebagai ubat semulajadi untuk lumbago dengan mencampurkan halia merah, bawang putih dan serbuk cabai dan diproses menjadi balsem yang membantu melegakan kesakitan.


=> Parsley
 
Mengonsumsi peterseli atau nama saintifik petroselinum crispum dikatakan baik untuk organ buah pinggang. Terutama lumbago yang biasanya dikaitkan dengan gangguan buah pinggang.
Mengambil pasli mampu memberikan kesan diuretik iaitu mencetuskan tubuh membuang air kencing sehingga membantu tubuh membuang racun atau garam berlebihan pada tubuh melalui buah pinggang, tetapi jika anda dari awal mengalami gangguan buah pinggang sebaiknya sebelum mengambil tumbuh-tumbuhan ini rujuk dulu dengan doktor.


=> Aloe Vera
 
Manfaat lidah buaya selain dapat mengatasi luka bakar lidah buaya juga boleh digunakan untuk ubat sakit pinggang yang berkaitan arthritis dengan cara di sapu di bahagian yang sakit.
  
Terima kasih kerana melawat pautan ini, semoga bermanfaat bagi anda yang mengalami sakit belakang, jika ada gangguan yang terasa lebih teruk, hubungi doktor anda untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]