Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Obat sariawan atau thrush secara alami mujarab-. Sariawan adalah radang yang berlaku di bahagian pipi dalam mulut. Biasanya sariawan ini di cirikan denngan adanya bercak putih kekuningan, sariawan juga boleh menyerang selaput lender pipi bahagian dalam, lidah, bibir dalam dan langit - langit rongga mulut.sarian bukanlah penyakit yang berbahaya tetapi akan sangat menjadi mengganggu aktiviti sehari - hari baik itu dalam bekerja , dalam aktiviti rutin dan aktiviti lain.

Cara mengobati sariawan atau thrush secara alami
Sariawan

  - Baca Juga : Ciri Buta Warna dan Cara Mengatasinya Dengan Berkesan dan Mujarab

Ada beberapa perkara yang boleh mejadi penyebab timbulnya sariawan iaitu:

            => Sakit gigi
Gigi yang sakit akibat gigi berlubang atau bukan boleh menyebabkan seseorang menjadi sariawan kerana di bahagian gigi yang sakit terdapat bakteria - bakteria yang boleh menjangkiti semua bahagian di dalam mulut.
            => Mulut kotor
Mulut yang jarang di bersihkan atau jarang gosok gigi ini biasanya terdapat banyak bakteria yang boleh mengakibatkan berbagai masalah mulut seperti sariawan. Jadi jagalah kebersihan mulut anda dengan menggosok gig sekurang-kurangnya 3x sehari.
            => Merokok
Rokok merupakan punca pelbagai kesihatan tubuh diantaranya gangguan kesihatan mulut kerana di dalam rokok terdapat banyak zat kimia yang berbahaya bagi tubuh manusia. Merokok dalam jangka panjang boleh menyebabkan pelbagai masalah serius bagi kesihatan anda yang boleh mengancam nyawa, maka dari itu sebaiknya elakkan merokok untuk kesihatan tubuh anda.
           => Objek asing di dalam mulut
Benda - benda asing di dalam mulut seperti kawat gigi dan gigi palsu boleh menyebabkan jangkitan di dalam mulut dan membran pipi mulut yang mengakibatkan sariawan.

Terdapat beberapa jenis sariawan yang boleh anda alami termasuk:
Stomatitis herpetic iaitu jenis seriawan yang di sebabkan oleh adanya virus herpes simplex dan biasanya berada pada bahagian tekak belakang.
Afthosa stomatitis adalah sejenis sariawan yang disebabkan oleh luka atau kesan yang disebabkan oleh berus gigi.
Oral trush atau moniliasis iaitu jenis seriawan yang di sebabkan oleh kulat candida albiacans biasanya di dapati di bahagian lidah.

Terdapat beberapa Obat Sariawan atau Thrush Secara Alami Mujarab: 

          1. Vitamin C
Vitamin C kebanyakannya terkandung dalam buah-buahan dan sayur-sayuran, yang mana anda boleh mengambil buah-buahan dan sayuran yang mengandungi banyak vitamin C.
          2. Yogurt
Yogurt boleh digunakan sebagai ubat untuk khasiat kerana dalam Yogur vitamin C mengandungi yang dapat membantu anda melegakan sariawan.
         3. Madu
Madu bercampur dengan minyak kelapa boleh menjadi ubat sariawan oleh oleska pada sariawan.
          4. Bawang putih
Di dalam bawang putih terkandung zat anti imflamasi yang berperanan sebagai pengobat sariawan walaupun bawang putih juga boleh mencetuskan bau mulut dan bau badan.
          5. Tomato
Tomato dapat menjaga kesihatan mulut dan mata jadi tidak ada salahnya anda banyak memakan tomato selain di jadikan sayur tomato juga boleh di nikmati dengan cara di jus dan di makan mentah - menytah.
          6. Kunyit
Kandungan vitamin dalam kunyit adalah banyak supaya ia boleh digunakan sebagai ubat pembiakan semulajadi. Iaitu dengan melicinkan kunyit dicampur dengan sedikit air sehingga ia menebal kemudian dikenakan pada sariawan.

tips supaya anda terhindar dari sariawan

    - Baca Juga : Obat Mujarab Hapuskan Cirit Birit Pada Kanak Kanak Semulajadi

 

Selain anda boleh cuba beberapa ubat semula jadi yang boleh menyembuhkan sariawan ada beberapa tips supaya anda terhindar dari sariawan iaitu:

=> Meningkatkan air minuman
Memperbanyak minum air putih selain untuk menjaga dari dehidrasi juga boleh di jadikan pencegahan sariawan kerana mulut yang kering boleh menimbulkan jangkitan.
=> Berhenti mengambil rokok
Dengan berhenti merokok anda boleh mengekalkan kesihatan mulut kerana jika anda merokok maka perkara yang sama anda terkumpul di dalam mulut anda.
=> Pemakanan
Mengonsumsi makanan berkhasiat yang mengandungi banyak vitamin boleh menghalang anda daripada berenang.

Terima kasih kerana mengikuti tulisan saya. Semoga dapat bermanfaat bagi anda yang mengalami sariawan atau untuk mencegah terjadinya sariawan.

  - Baca Juga :  Obat Semulajadi Hilangkan Lumbago atau Sakit Pinggang Terbaik

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]