Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Cara hapuskan jerawat pasir dan bintik hitam di hidung. Jerawat bukanlah penyakit yang berbahaya bagi pesakit tetapi bukan juga perkara yang remeh kerana walaupun tidak mengancam nyawa pesakit jerawat boleh menimbulkan rasa malu minder dan berkurangnya rasa percaya diri seseorang.

Jerawat adalah penyakit kulit yang menjejaskan kelenjar minyak pada kulit, kelenjar yang berada di bawah lubang kecil yang disebut liang-liang. Pori-pori disambungkan ke kelenjar yang dipanggil folikel, di folikel minyak membawa sel kulit mati melalui liang-liang.

Penyakit kulit ini menjadi serius kerana berkaitan dengan tahap kepercaya dirian seseorang, kecenderungan setiap orang yang mempunyai penyakit kulit ini rasa kepercaya dirian seseorang terganggu seperti tidak ingin bertemu dengan banyak orang, menutupi wajah dan banyak lagi kerana rasa kepercayadirian sesorang yang menurun.

beberapa cara menghapuskan jerawat secara semulajadi

- Baca Juga : Cara Mengatasi Obesiti

 

Penyebab jerawat ini termasuk :

- Makanan tidak sihat   
Makanan tidak sihat seperti makanan yang mempunyai tahap lemak yang tinggi akan menyebabkan pengeluaran sebum yang berlebihan dalam kulit, menyebabkan jerawat.
- Make up berlebihan
Ini biasanya berlaku kepada wanita, dari cara membersihkan solek atau dari jenis solek yang tidak sesuai dengan kulit anda.
- Keterlambatan
Puber adalah di mana keadaan seorang lelaki atau wanita mengalami tempoh perubahan dari masa kanak-kanak ke dewasa di mana tempoh ini dipanggil remaja. Di mana tempoh ini berlaku perubahan hormon atau peningkatan sebum yang dihasilkan daripada kelenjar minyak yang meningkat dan peningkatan hormon testosteron.
- Perubahan hormon
Ini bukan sahaja berlaku pada remaja tetapi juga pada orang dewasa dan ini biasanya cenderung kepada wanita kerana perubahan tahap hormon, seperti pada wanita yang haid dan wanita hamil. Semasa mengandung, wanita biasanya mengalami jerawat selama 3 bulan pertama.
- Telefon bimbit kotor
Menurut kajian ternyata telefon bimbit 18 kali leih kotor dan mengandungi bakteria jahat daripada pegangan pintu tandas umum kerana telefon bimbit adalah salah satu tempat berkembanganya bakteria jahat selepas telefon bimbit di sentuh dengan tangan yang kotor selepas itu di simpan di kantung yang gelap supaya bakteria jahat dapat berkembang biak dengan cepat .
- Cuci wajah anda terlalu kerap
Banyak anggapan di luar sana jerawat timbul kerana kurang nya cuci muka hal tersebut ternyata salah kerana terlalu sering cuci muka justru dapat menimbulkan jerawat kerana kadar minyak pada kulit akan berkurangan sehingga menimbulkan pengeluaran minyak menjadi meningkat. Adalah disyorkan untuk membasuh muka anda 2 kali sehari menggunakan produk pembersih muka yang ringan.
- Jerawat
Ini biasanya berlaku kepada orang-orang yang mengalami jerawat kerana ia boleh menyebabkan lebih banyak jerawat daripada tangan kotor yang boleh menyebabkan jangkitan untuk kulit wajah anda. Jadi berhati-hatilah.Tetapi jangan risau ada beberapa petua dari saya untuk menghilangkan jerawat secara semulajadi. Menghilangkan jerawat tidak perlu selalu menggunakan produk kimia, dan bukannya membelanjakan kos mahal dan keputusan yang tidak menentu.

cara hilangkan bintik hitam di hidung

Terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan untuk menyingkirkan bahan dari bahan-bahan yang dihasilkan di kilang-kilang seperti topeng dan produk pembersih lain, tetapi ia adalah baik untuk mencuba menggunakan bahan-bahan buatan sendiri yang menjamin kebersihan.

Cara Hapuskan Jerawat Pasir dan Bintik Hitam di Hidung:

         1. Gunakan kiub ais
Bungkus kiub ais dengan kain yang bersih dan kemudian letakkan pada jerawat yang degil dengan rutin untuk melegakan jerawat.
          2. Gunakan stim
Wap air panas boleh membantu mebuka liang liang yang sempit sehingga liang - liang boleh bernafas, caranya gunakan bekas yang berisi air panas lalu letakn wajah di atas bekas tersebut selama 5 minit setiap hari sebelum tidur sehingga dapat membersihkan kotoran - kotoran di wajah seharian.
          3. Gunakan alpukat dan madu
Alpukat selain enak di makan juga boleh digunakan meredakan keradangan pada kulit kerana mengandungi vitamin E. sedangkan madu mengandungi hydrogen proksida yang bersifat anti bakteria cara menggunakan nya iaitu dengan mencamurkan setengah bahagian alpukat dengan 1 sudu makan madu lalu tumbuk kedua-dua bahan tersebut sehingga halus bersihkan wajah dengan air suam dan kemudian gunakan bahan dengan membuat topeng muka selama 15 minit selepas itu bersihkan kemabli dengan air suam.
          4. Gunakan lemon
Lemon mengandungi asid L-askorbik yang boleh mengurangkan radang pada kulit dan juga boleh membersihkan liang muka tersumbat. Cara memotong satu lemon menjadi dua bahagian kemudian terpakai pada wajah anda dan biarkan selama 15 minit kemudian basuh dengan air suam.
          5. Gunakan bawang putih
Bawang putih boleh membantu menghilangkan jerawat kerana ia berfungsi sebagai anti-virus, anti-oksidan, antiseptik, dan juga mengandungi zat belerang yang dapat menghilangkan jerawat yang degil. Bagaimana untuk memotong 1 cengkih bawang putih ke dalam dua bahagian kemudian terpakai pada wajah supaya berdiri selama 15 minit kemudian basuh dengan air suam. selain boleh digunakan juga dengan mashing pada topeng muka.

- Baca Juga : Petua Hilangkan Sakit Gigi 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]