Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Petua hilangkan sakit gigi . Sakit gigi adalah keadaan di mana terdapat kesakitan di dalam atau di sekitar gigi atau rahang. Sakit gigi adalah penyakit yang sangat mengganggu aktiviti harian seperti makan, bekerja, senaman dan tidur.

Sakit gigi ini mempunyai keparahan dari ringan hingga kronik. Apabila anda mengalami sakit gigi, kawasan rahang yang bersebelahan dengan gigi yang dijangkiti akan merasa sakit dan merasa lembut. Sumber sakit nya pun biasanya terasa berbede beza seperti sakit di kawasan telinga ini biasanya berlaku kerana jangkitan graham bawah dan sakit di bahagian sinus (rongga udara di belakang tulang pipi dan dahi) ini terjadi kerana jangkitan graham atas.


Penyebab sakit gigi biasa adalah:

Pulpa pergigian, pulpa gigi adalah lapisan paling dalam struktur gigi yang terdiri daripada saluran darah dan saraf sensitif. Terjadi keradangan pulpa gigi ini di sebabkan oleh pembususkan gigi di mana keadaan ini di akibatkan oleh permukaan gigi berlubang, pembentukan nanah di dasar gigi akibat jangkitan bakteria (abses periapical), penyusutan gigi, gigi retak dan tampalan yang rosak (gigi yang pernah di tambal).Di samping keradangan pada pulpa gigi ada beberapa keadaan rasa sakit yang boleh menyerupai sakit gigi iaitu sinusitis, abses periodontal, pembekakan gusi, tumbuh gigi, bengkak gusi atau gusi pecah kerana tumbuh gigi dan kecederaan pada sendi temporomandibular iaitu sendi yang menghubungkan antara rahang dengan tengkoak kepala.

  -Baca Juga : Petua Hilangkan Gerd atau Asid Perut Berlebih Mujarab

Dari sebab-sebab beberapa sakit gigi di atas terdapat beberapa bahan semula jadi yang boleh anda gunakan untuk merawat sakit gigi, iaitu:

          => Bawang putih
Bawang putih boleh di jadikan sebagai ubat untuk sakit gigi kerana di dalam bawang putih terdapat kompaun antiseptic dengan cara meletakan satu suing bawang putih pada gigi yang sakit atau berlubang selama 7 minit dan keluarkan bawang putih lalu bilas mulut dengan air hangat.
          => Daun cengkih
Daun cengkeh juga bias di gunakan untuk mengubati sakit gigi iaitu dengan cara pembancuh daun cengkeh dengan air panas lalu lumatkan dauntersebut setelah itu peras daun yang telah di kisar tadi, basahkan kapas dengan airnya dan jejalkan ke dalam gigi yang berlubang.
          => Shallots
Selain bawang putih, bawang merah juga boleh digunakan untuk merawat sakit gigi kerana bawang merah mengandungi anti-mikrob. Cara mengubati sakit gigi dengan bawang merah iaitu dengan mengambil 1 ulas bawang merah memarkan lalu letakkan di gigi yang berlubang atau sakit selepas itu bilas dengan air hangat.
          => Menggunakan serai
Serai juga boleh mengatasi sakit gigi iaitu dengan cara turun 40 gr daun serai dan rebus dengan 2 gelas air sehingga airnya setengah selepas itu sejukkan dan berkumurlah dengan air rebusan tadi, lakukan cara ini 2 kali sehari untuk mendapatkan hasil yang maksimum.
          => Garam
Garam adalah ubat gigi yang agak berkesan, iaitu dengan membubarkan garam ke dalam air dan kemudian menggunakannya sebagai gargling, lakukannya 2 kali sehari.
          => Lada
Lada juga boleh di gunakan sebagai bahan untuk merawat sakit gigi iaitu dengan cara campur lada dengan garam dan beberapa titis air hingga menjadi pes lalu oleskan pes tersebut ke gigi yang berlubang atau sakit diamkan beberapa minit lalu bilas dengan air hangat, cara ini dapat di lakukan setiap hari sehingga kesakitan di gigi hilang.
 
Mungkin ini adalah beberapa petua yang boleh saya sediakan dan semoga bermanfaat, terima kasih kerana melawat laman web ini.


  - Baca Juga : Obat sariawan atau thrush secara alami mujarab

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]