Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Cara Mengatasi Obesiti Serta Bahayanya. Obesiti adalah masalah yang sangat serius jika ia tidak diatasi, kerana ia tidak hanya dilihat dari aspek penampilannya yang tidak menyenangkan di mata, ia juga boleh memberi kesan kepada masalah kesihatan yang sangat serius,

Obesiti ini bukan sahaja dialami oleh wanita, tetapi juga lelaki juga kadang-kadang menjadi masalah yang serius jika berat badan mereka terlalu berlebihan, obesitas bahkan menjadi faktor utama kurangnya keyakinan seseorang.

Dalam dunia kesihatan yang berlebihan atau obesiti adalah masalah yang serius kerana ia boleh menyebabkan pelbagai penyakit termasuk serangan jantung, kanser, tekanan darah tinggi, diabetes dan mengganggu kitaran bulanan wanita haid.



Dari sumber yang boleh berlebihan berat badan atau obesiti boleh disebabkan oleh beberapa perkara, iaitu:

      => Kekuranngan asam lemak esensial

Sekiranya tubuh seseorang mengalami kekurangan asid lemak esensial, ini akan memberi kesan besar kepada kecenderungan obesiti kerana asid lemak penting menghasilkan hormon yang berfungsi untuk mengekalkan dan mengekalkan metabolisme dalam tubuh.
      => Mengalami gangguan cartisol
Peningkatan pengeluaran hormon kartisol ini memberi kesan kepada pengumpulan lemak di dalam badan, terutamanya di bahagian muka, perut dan bahu.
      => Gula darah tidak seimbang
Peningkatan tahap insulin dalam darah menjadikan seseorang itu lapar, supaya selera makan seseorang meningkat dan paras gula darah menjadi tidak seimbang.
      => Menggunakan kontrasepsi
Wanita yang menggunakan kontraseptif cenderung berlebihan berat badan di dalam badan kerana kenaikan hormon yang menjejaskan selera makan meningkat.
      => Wanita hamil atau menyusu
Wanita hamil yang sedang menyusu cenderung untuk mendapatkan berat badan kerana mereka selalu menerima makanan dan pemakanan untuk kandungan dan bayi mereka.
      => Kekurangan tiroid
Kekurangan tiroid biasanya cenderung kepada wanita yang menyebabkan lemak dalam tubuh sukar dicairkan sehingga terdapat pengumpulan lemak di dalam tubuh seseorang yang menyebabkan metabolisme tubuh menjadi hamper.
      => Semasa menopaus
Menopaus adalah tempoh di mana wanita berhenti menstruasi di mana pada masa ini pengurangan pengeluaran hormon, pada sesetengah wanita pada masa ini terdapat peningkatan dalam penggunaan makanan yang mengakibatkan kegemukan atau obesiti.

Cara Mengatasi Obesiti, iaitu:

      1. Latihan
Sukan adalah aktiviti yang sangat ditujukan untuk seseorang yang mempunyai rutin yang membuatnya tidak bergerak banyak. Senaman ringan seperti berjoging 15 minit setiap hari dapat mengurangkan obesitas dan menjadikan tubuh menjadi segar dan sihat.
      2. Penggunaan serat
Mengurangkan obesiti boleh diatasi dengan memakan makanan yang berserabut supaya ia akan menyebabkan kenyang, dan akan menjejaskan pengambilan makanan yang berkurangan ke dalam badan.
      3. Konsumsi protein
Penggunaan makanan protein juga boleh menyebabkan rasa kenyang lebih lama supaya dapat mengurangkan obesiti dan mengurangkan makanan berkalori tinggi
      4. Makan dengan kerap
Diet tetap boleh mengurangkan risiko obesiti akibat pengambilan nutrisi dan serat yang mencukupi.
      5. Minum air
Minum banyak air dapat mengurangkan keinginan untuk makan - makanan yang tinggi kalori.



   - Baca Juga : Cara Menghindari Kanker Payudara Yang Mematikan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]