Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Bengkak kaki pada ibu hamil adalah satu keadaan yang biasa dialami, walaupun keadaan ini bukanlah satu perkara yang merbahaya, bengkak kaki pada ibu hamil boleh mengganggu aktiviti yang sedang ibu jalankan.

Bengkak kaki wanita hamil biasanya berlaku semasa trimester kedua dan ketiga, tetapi dalam beberapa kes bengkak berlaku bukan sahaja semasa trimester.

Baca juga : Makanan Ibu Hamil Untuk Memutihkan Kulit Bayi

Walaupun bengkak kaki pada wanita hamil adalah normal, bengkak kaki boleh menjadi tanda gangguan kehamilan yang serius, terutamanya jika ia disertai dengan tanda-tanda lain. Beberapa perkara serius yang menjadi tanda kaki bengkak semasa hamil seperti preeklampsia, vena varikos, kegagalan jantung, fungsi hati terjejas, pembekuan darah dan gangguan buah pinggang.

faishalhakim.com

Faktor-faktor yang mempengaruhi pembengkakan kaki biasanya berlaku disebabkan oleh peningkatan perubahan hormon ketika seseorang itu hamil kerana badan ibu mengandung biasanya mengeluarkan cecair dan nutrien untuk perkembangan janinnya.

Maka digalakkan ibu hamil mengekalkan beberapa aktiviti yang terlalu berat seperti kebiasaan berdiri terlalu lama, aktiviti berlebihan dan bersenam. Selain daripada aktiviti tersebut, wanita hamil juga harus mengekalkan diet mereka, seperti mengurangkan pengambilan kafein secara berlebihan, dan mengelakkan makanan yang rendah kalium dan tinggi garam.

Baca juga : 6 Sebab Perut Buncit Dalam Lelaki dan Wanita

Beberapa petua untuk menangani kaki bengkak semasa hamil adalah:

  1. Posisi tidur dengan baring di sebelah kiri
  2. Elakkan aktiviti yang terlalu berat
  3. Minum air secukupnya, iaitu kira-kira 2 liter sehari
  4. Sandarkan kaki anda dengan bantal semasa duduk atau tidur supaya peredaran darah berjalan lancar
  5. Elakkan memakai kasut tumit tinggi semasa hamil.
  6. Pengambilan makanan yang mengandungi kalium seperti yogurt, ubi keledek, pisang dan bayam.
  7. Elakkan mengambil minuman berkafein tinggi.

Walaupun bengkak kaki adalah perkara biasa bagi wanita hamil, sebaiknya anda berunding dengan pakar obstetrik untuk rawatan lanjut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]