Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Dalam kehidupan seharian, kadangkala kita tidak mempedulikan kesihatan mental atau mental, kita cenderung hanya menjaga kesihatan fizikal, manakala apa yang berlaku apabila kesihatan mental kita terganggu boleh menyebabkan kesihatan fizikal kita merosot, seperti terdedah. kepada penyakit serius atau penyakit ringan.

Baca juga : Apa Itu Anxiety Disorders, Jenis - Jenis Anxiety Disorders, Gejalanya dan Cara Mengatasinya

Kesihatan mental yang baik ialah keadaan dalaman kita tenang dan tenteram supaya orang yang mempunyai keadaan mental yang sihat dapat memaksimumkan keupayaan mereka untuk menghadapi kehidupan seharian dengan baik dan bahagia.

faishalhakim.com

Beberapa contoh penyakit mental yang boleh menyebabkan penyakit fizikal daripada penyakit ringan hingga teruk.

  • Gangguan kebimbangan

Kebimbangan adalah di mana seseorang merasai keresahan yang berlebihan, biasanya keresahan terjadi kerana ketakutan yang berlebihan sehingga orang yang mengalami keresahan ini tidak akan merasa rileks dan rileks. Kebimbangan yang berlebihan juga boleh memberi kesan kepada kesihatan fizikal kita seperti sakit perut, sakit kepala, sesak nafas, kesemutan, berpeluh sejuk, badan menggeletar, otot menjadi tegang dan lain-lain lagi.

  • Stress

Stress adalah satu keadaan di mana seseorang mendapat tekanan mental yang berat sehinggakan orang yang mengalami tekanan mengalami emosi yang tidak stabil, mudah cemas dan sukar untuk menumpukan perhatian. Orang yang mengalami tekanan biasanya juga berkelakuan dengan cara hidup yang tidak sihat sehingga boleh menyebabkan beberapa penyakit fizikal seperti sakit kepala, keletihan, insomnia, masalah jantung, kencing manis, hipertensi dan pelbagai lagi.

  • Depresi

Penghidap kemurungan juga boleh digambarkan dengan perasaan sedih akibat tekanan yang berlebihan, seseorang yang tertekan biasanya tidak begitu kelihatan apabila berada dalam khalayak ramai, perasaan tertekan ini biasanya muncul apabila seseorang itu bersendirian. Dalam sesetengah kes, orang yang mengalami kemurungan bukan sahaja mengakibatkan penyakit fizikal, malah ada juga yang mencederakan diri sendiri malah membawa kepada bunuh diri. Pada tahap gangguan kesihatan mental pada tahap ini, adalah disyorkan untuk berjumpa doktor kerana kesannya sangat serius.

Baca juga : 9 Tanda - Tanda Strok Ringan

Daripada beberapa contoh kesihatan mental di atas, kita melihat betapa pentingnya kesihatan mental itu sendiri kerana jika kesihatan mental itu sendiri terganggu, walaupun pada tahap yang teruk, ia adalah perkara serius yang boleh mengakibatkan kehilangan nyawa penghidapnya. Untuk rawatan mental itu sendiri, anda harus berjumpa doktor pakar untuk rawatan susulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]