Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Gejala angina pectoris serta cara menghapuskannya. Dalam dunia perubatan angina sering dipanggil Sindrom Koronari Akut (SKA) yang membawa kepada penyakit jantung. Penyakit ini adalah salah satu manifestasi klinikal Penyakit Jantung Koronari (PJK) yang paling kerap menyebabkan kematian.

Penyakit ini adalah penyakit yang berbahaya kerana biasanya jika seseorang mempunyai penyakit ini dalam masa 15-30 minit, seseorang itu boleh mati kerana merasa sakit di dada. Pesakit dengan penyakit ini biasanya tidak mempunyai simptom yang kelihatan jadi berhati-hati.

Kesakitan biasanya dirasakan di dada seperti menekan dan memerah - memerah nyeri menyebar ke leher dan lengan atau rasa terbakar dengan sesak nafas dan peluh sejuk. Gejala yang berlaku biasanya juga menyebarkan kedua-dua rahang gigi, bahu, dan belakang, dan merasakan kembung pada usus seperti gejala ulser.


gejala angina pectoris serta cara menghapuskannya

Angina sebenarnya mempunyai sumber masalah terletak pada penyempitan pembuluh darah jantung (mengecut dan mengendur), penyempitan tersebut menyebabkan sebahagian kerja jantung tidak mendapatkan suplay oksigen dan nutrisi yang mencukupi.sehingga keseimbangan bekalan darah ke jantung dan mengakibatkan kerosakan pada otot jantung yang mengakibatkan kematian.

Kesakitan yang disebabkan oleh kekurangan oksigen biasanya berlaku disebabkan oleh dua sebab utama iaitu:

 
Sebab pertama, terdapat penyumbatan dalam saluran darah di sekitar jantung yang membawa bekalan oksigen, menyebabkan kesakitan dalam bekalan oksigen yang kurang.
Penyebab kedua, adalah adanya aktiviti berat yang menyebabkan lebih daripada jarum oksigen normal, aktiviti ini biasanya timbul ketika bersenam, kerja berat atau bahkan dari masa-masa tekanan.

  - Baca Juga : Obat Semulajadi Hilangkan Lumbago atau Sakit Pinggang Terbaik


Gejala yang biasanya timbul di angina duduk :


Gejala yang timbul biasanya seseorang merasakan kesakitan atau perasaan di dada akhbar. Angina duduk ini sebenarnya amaran setengah untuk seseorang yang mempunyai serangan jantung. Sesetengah orang mengalami nafas yang tercekik - menggosok atau keletihan dan berasa lemah. Ini adalah ciri bahawa jantung tidak mendapat bekalan oksigen disebabkan oleh penyumbatan koronari. Jika anda mengalami gejala ini, hubungi doktor anda dengan segera untuk mendapatkan rawatan perubatan, rawatan biasanya tidak menjamin bahawa anda boleh mencegah serangan jantung tetapi dari rawatan ini dapat mengurangkan risiko serangan jantung.

Terdapat beberapa cara untuk mencegah serangan jantung termasuk:


          1. Tekanan darah

Jaga tekanan darah anda kerana jika tekanan darah anda tinggi ini dapat meningkatkan permintaan oksigen tubuh anda sehingga dapat menyebabkan serangan terhadap angina pectoris.

          2. Kolesterol

Kolesterol dalam badan anda juga harus dijaga kerana penyumbatan dalam saluran darah biasanya dijumpai di plak kolesterol atau kolesterol.

          3. Kandungan gula

Tahap gula yang tinggi biasanya menghalang aliran darah ke dalam jantung supaya terdapat penyumbatan pada saluran darah anda.

Menjaga kolesterol, gula darah dan tekanan darah anda sangat penting sehingga sebaiknya anda dapatkan pemeriksaan ketiga hal tersebut secara rutin untuk anda dapat mengawal agar kadar tersebut boleh stabil atau di ambang normal sehingga kesihatan jantung anda dapet terjaga baik.

Terdapat beberapa tip untuk hilangkan angina, iaitu:


Daripada Prof. Teguh S.pPD megatakan satu satunya hal yang dapat mencegah angina iaitu dengan cara melonggarkan sumbatan tersebut pada pembuluh darah, iaitu dengan memberikan ubat antiplatelet (sel pembeku darah) dan anti koagulan. Dan juga dapat diatasi dengan cara mengatasi ketidakseimbangan bekalan oksigen atau permintaan oksigen ke jantung dengan nitat, antagonis kalsium dan betabloker.

Ubat antiplatelet biasanya terkandung dalam aspirin sehingga di anjurkan bagi anda yang mengalami gangguan pada tersumbat oksigen ke jantung atau ganguan jantung sebaiknya membawa ubat tersebut kemana - mana untuk pertolongan pertama jika anda mengalami serangan jantung sebelum di lakukan tindakan perubatan selanjutnya oleh doktor.

Pemulihan anda biasanya bergantung kepada cara anda merawat kesihatan anda seperti senaman yang mencukupi, makanan dan nutrisi yang mencukupi untuk badan dan memeriksa kesihatan anda dengan pihak berkuasa perubatan.

Berikutan kajian saya, ia mungkin berguna untuk meningkatkan pengetahuan anda.

  - Baca Juga : Ubat - Ubatan Herpes Berkesan Semulajadi

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]