Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

9 Tanda - Tanda Strok Ringan. Pengertian Strok adalah sejenis penyakit di mana keadaan bekalan darah ke otak dipotong yang disebabkan oleh penyumbatan dalam saluran darah atau bahkan di mana terdapat pecah salur darah, stroke adalah masalah kesihatan yang sangat berbahaya kerana penyakit ini dapat membuat lumpuh pengalaman penderita.

Apabila bekalan darah ke otak terputus, sel-sel di dalam otak mati, sehingga apabila seseorang mengalami stroke atau gejala, ia harus dilakukan dengan cepat karena jika ia tersisa untuk menjalankannya akan menjadi masalah yang dapat mengancam kehidupan penderita.

9 Tanda - Tanda Strok Ringan dan pengertian strok

- Baca Juga : 5 Cara Menghilangkan Panau

 

Strok dalam beberapa kes berlaku kepada seseorang yang berumur tua tetapi tidak kurang juga berlaku pada orang yang masih muda kerana penyakit ini mesti dikesan lebih awal untuk mencegah terjadinya stroke. Penyakit berbahaya seperti ini sebenarnya disebabkan oleh gaya hidup yang tidak sihat, seperti makanan yang tidak dikekalkan kurang senaman dan persekitaran hidup yang tidak sihat.

Terdapat 2 peringkat strok, iaitu strok ringan dan stroke yang teruk. Daripada beberapa gejala yang dialami oleh pesakit dengan pukulan ringan biasanya tidak terlalu dirasakan kerana mungkin banyak pesakit dengan pukulan ringan tidak menyedari setelah stroke ringan yang belum diselesaikan biasanya pesakit mengalami gejala yang lebih parah yang disebut stroke yang teruk, dalam Tahap strok parah lumpuh pengalaman pesakit dalam bahagian badan seperti kaki dan tangan. Strok yang teruk ini biasanya berlaku kepada seseorang yang berumur tua tetapi tidak menolak kemungkinan berlaku kepada orang muda.


Terdapat 9 Tanda strok ringan, yaitu:


1. Sukar untuk memahami perbincangan orang lain 
2. Pening tiba-tiba sering berlaku 
3. Kaki yang lemah 
4. Selalunya keliru 
5. Kemahiran komunikasi yang hilang 
6. Numb 
7. Sakit di leher 
8. Menemui bintik-bintik darah di mata  

9. Kesakitan dada kiri atau kanan
 

Terdapat beberapa masalah kesihatan yang biasanya menyebabkan strok, antara lain:


==> Gout
==> Diabetes
==> Jantung
==> Tekanan darah tinggi

Strok yang telah dijelaskan di atas adalah disebabkan gaya hidup seseorang yang tidak sihat. Di era ini, tiada siapa yang boleh menjamin bahawa seseorang akan mengelakkan resit kerana gaya hidup dalam era ini sangat sukar untuk hidup sihat. Banyak faktor boleh menggalakkan seseorang mengalami strok bukan sahaja pada usia tua tetapi juga pada usia muda. Oleh itu, anda perlu menjaga dan memeriksa kesihatan anda dengan kerap, sama ada mengekalkan gaya hidup sihat atau memeriksa kesihatan anda dengan kerap untuk mengetahui keadaan anda. Jaga makanan dan pemakanan untuk badan anda dan jangan lupa untuk bersenam. Terima kasih kerana membaca artikel ini, saya berharap ia akan berfungsi untuk anda.


- Baca Juga : 6 Khasiat Buah Betik Untuk Kesihatan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]