Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

5 Cara Menghilngkan Panau. Panau atau Tinea Versicolor adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh kulat Malassezia. Tinea Versicolor biasanya muncul di permukaan kulit dan patch putih muncul dan disertai oleh gatal-gatal. Gatal-gatal ini biasanya berlaku apabila orang berkeringat.Tinea Versicolor ini biasanya timbul di bahagian badan yang sering berpeluh seperti leher, dada, lengan, ketiak dan paha.


Panau adalah sejenis penyakit yang tidak berbahaya, tetapi akibat yang menyebabkan ia akan menyakitkan bagi orang yang mempunyai rutin berpeluh yang tinggi. Dan jika ia berterusan, ia akan menyebabkan jangkitan pada kulit. Jenis penyakit ini sebenarnya bukan sahaja disebabkan oleh faktor kebersihan seseorang.
5 cara menghilangkan panau atau tinea versicolor
 

Terdapat banyak faktor yang boleh mencetuskan panau ini, termasuk: 

        * Pada masa remaja 
        * Tinggal di kawasan lembap dan panas 
        * Jenis kulit berminyak
        * Tahap imuniti badan yang lemah
        * Pengeluaran peluh berlebihan

Terdapat 5 cara hilangkan panau, iaitu: 
  
         1. Galangal 

Galangal boleh dijadikan sebagai ubat panu secara semulajadi kerana di dalam lengkuas mengandungi sodium, Vit A, Vit C, emodin, fitonutrien, zat besi, flavonoid, galangin, dan masih banyak yang lain. Dalam kajian yang dijalankan oleh saintis Korea mendapati bahawa sebatian yang terkandung dalam galangal boleh menghalang pengeluaran oksida dan lipopolisakarida. Itu adalah dengan mengambil satu keping galangal dan memotongnya dan menggosokkannya ke bahagian tubuh yang terjejas. Sapukan selama 5 minit untuk melakukan rawatan ini 2 kali sehari.

- Baca Juga : Gejala dan Ubat - Ubatan Untuk Sinusitis Yang Berbahaya


         2. Bawang putih 

Di dalam bawang putih terdapat kandungan allicin yang merupakan komponen biologi aktif yang berguna sebagai anti bakteria dan anti cendawan yang boleh menghilangkan panu. Dan terdapat antioksidan sebagai anti-virus. Cara merawat panu dengan bawang putih iaitu dengan cara ambil 1 ulas bawang putih lalu potong menjadi dua bahagian dan gosokan pada bahagian badan yang mengalami panu selama 5 meniyt dan basuh menggunakan air hangat lakukan rawatan ini 2 kali sehari untuk hasil yang lebih baik.

         3. Yogurt 

Yoghurt adalah jenis makanan yang sangat berguna bagi kesihatan tubuh manusia kerana di dalam yoghurt banyak mengandungi protein, kalsium, riboflavin, vitamin B6 dan vitamin B12. Kerana kandungan - kandungan tersebut yoghurt juga boleh di gunakan untuk merawat panu iaitu dengan cara menyapu yogurt ke kulit diamkan selama 30 minit sebaiknya anda gunakan yoghurt tawar, lalu bersihkan dengan air hangat lakukan secara rutin untuk mendapatkan hasil yang anda inginkan.

          4. Kunyit 

Kunyit mengandungi minyak yang tidak menentu yang berfungsi sebagai anti-radang dan kurkumin yang berfungsi sebagai anti-oksidan yang dapat meneutralkan radikal bebas. Kedua-dua kandungan dalam kunyit berguna untuk merawat tinea versicolor sepenuhnya dengan menggunakan kunyit ke badan yang terjejas dan hidupkan selama 5 minit kemudian bilas dengan air suam.

          5. Lime 

Di dalam limau nipis terdapat senyawa flavonoid iaitu berfungsi sebagai antioksidan yang sangat kuat, antioksidan ini berfungsi untuk melindungi tubuh anda daripada radikal bebas iaitu molekul - molekul jahat yang boleh merosakkan sel - sel kulit anda. Dalam kapur terdapat juga kandungan asid sitrik sebagai anti-bakteria dan vitamin C. Senyawa ini sangat berkesan untuk merawat tinea versicolor yang anda alami. Bagaimana untuk menghilangkan tinea versicolor dengan kapur yang boleh dicampur antara 1 sudu kapur dan sulfur kemudian mash halus kemudian memohon kepada bahagian tubuh yang terjejas tinea versicolor, kemudian biarkan berdiri sehingga kering dan basuh dengan air suam.

Berikut adalah beberapa petua yang boleh saya sampaikan untuk 5 cara untuk hilangkan panau atau tinea versicolor secara semulajadi, jika penyakit anda berkekalan anda harus memeriksa keadaan anda dengan doktor anda untuk pemeriksaan perubatan. Mudah-mudahan berguna untuk anda dan berjumpa dengan anda kemudian.

- Baca Juga : 9 Tanda - Tanda Strok Ringan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]