Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

6 Khasiat Buah Betik Untuk Kesihatan. Betik adalah jenis buah yang berasal dari mexico bahagian selatan dan berkembang ke berbagai penjuru daerah tropika. Betik atau dalam Bahasa latin Carica papaya ini mengandungi enzim papain semacam protease yang terdapat di bahagian getah papaya tersebut yang boleh melembutkan daging dan mengubah pengesahan protein lain.

Pohon betik pada umumnya tidak bercabang atau dalam kes lain terdapat cabang sedikit biasanya tumbuh setinggi 5-10 meter dengan daun daun yang membentuk lingkaran pada batang pohon bahagian atas.

Buah baik untuk kesihatan


- Baca Juga : 9 Tanda - Tanda Strok Ringan


Buah yang dihasilkan betik sangat bagus bagi kesihatan tubuh manusia kerana selain rendah lemak betik juga mengandungi Vitamin A, protein, kalium, fosforus dan karbohidrat. Buah betik ini mempunyai nutrisi yang berkhasiat sebagai anti kanser, melancarkan BAB, Obat bekas gigitan ular berbisa, ubat demam, ubat malaria serta dapat melawan cacing atau parasite didalam tubuh.

Disebutkan dari halaman pepaya Livestrong mempunyai 6 Khasiat Buah Betik Untuk Kesihatan, diantaranya:

              1. Sebagai Antioksidan

Papaya mengandungi sebatian antioksidan pengikat radikal bebas yang boleh menyebabkan kerosakan sel-sel didalam tubuh manusia. Dan betik juga boleh memberi perlindungan terhadap tekanan oksidatif.

              2. Ubat kista

Di peroleh dari University of Maryland Medical Center buah betik dapat merawat sista serta fibrosis sistik iaitu penyakit genetik kronik yang menyebabkan tubuh menghasilkan peminjam abnormal tebal serta melekit.

              3. Mengatasi keradangan

Doktor Murray Grossan adalah pakar otolaringologi mengatakan bahawa zat papin boleh mengurangkan keradangan, bengkak serta penyingkiran peminjam kepada pesakit yang mengalami keadaan masalah pada hidung, telinga dan tekak. Kerana enzim proteolitik yang terkandung didalam betik dapat mengurangkan penyumbatan di sekitar tabung estachius iaitu bahagian yang menghubungkan antara bahagian tengah telinga ke bahagian belakang tekak.
Betik juga bagus di konsumsi oleh orang - orang yang menderita sinusitis dan sakit tekak.

              4. Perubatan kecederaan

Selain keradangan yang disebabkan peminjam didalam tubuh manusia, betik juga boleh digunakan sebagai ubat keradangan yang disebabkan kerana kecederaan, kerana dapat membantu mengurangkan rasa sakit serta pembengkakan dan juga boleh membantu mempercepatkan penyembuhan.

              5. Hipertensi

Dalam sebuah kajian phytotherapy mencari beberapa manfaat betik digunakan untuk merawat hipertensi. Kerana dalam ekstark papaya menghasilkan penurunan tekanan arteri jika di konsumsi oleh pesakit hipertensi serta di dalam ekstrak daun nya di ketahui lebih efektif untuk hipertensi selain hydralazine iaitu ubat yang sering digunakan untuk merawat hipertensi.

              6. Meluruskan penghadaman

Banyak sudah di ketahui bahawa betik adalah ubat yang banyak digunakan untuk memperlancar pencernaan kerana papaya dapat membantu prestasi pencernaan dengan baik. Kerana di dalam papaya terdapat enzim papain yang boleh memecah protein dari makanan menjadi asid amino yang di sebut peptide.

Beberapa perkara yang boleh saya katakan pada kesempatan ini mungkin berguna untuk anda. Terima kasih

- Baca Juga : 4 Vitamin Untuk Rambut Gugur Dengan Bahan - Bahan Semulajadi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]