Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Gejala dan Ubat - Ubatan Untuk Sinusitis Yang Berbahay. Sinusitis adalah keradangan pada dinding sinus iaitu rongga kecil berisi udara yang terletak di belakang tulang pipi dan dahi. Seseorang yang terjejas oleh penyakit ini akan mengalami penumpukan pemberi pinjaman di hidung, menyebabkan hidung menjadi merah. Sinusitis adalah jenis penyakit yang masih jarang di ketahui orang pada umumnya sehingga dari ketidak tahuannya itu boleh mengakibatkan bahaya kerana jika keadaan ini ini terus menerus dibiarkan akan membuat pesakit semakin menderita kerana saluran pada pernafasanya akan semakin mengalami keradangan bahkan dalam kes yang teramat teruk boleh menyebabkan kematian .

Akibat yang ditimbulkan dari sinusitis ini diantaranya yaitu: si pesakit akan mengalami hidung mampet dan tekak berlendir sehingga mengakibatkan radang tekak sehingga yang terjadi adalah penutupan pada saluran pernafasan kerana lendir yang menutup tadi sehingga mengakibatkan susahnya bernafas.


Gejala dan Ubat - Ubatan Untuk Sinusitis Yang Berbahay


Penyebab sinusitis tidak jauh berbeza dengan punca selesema. Gejala yang dialami oleh orang yang terkena sinusitis adalah: demam, kesesakan dan selesema.

Bahaya sinusitis?

 

- Baca Juga : Ubat - Ubatan Herpes Berkesan Semulajadi

 

1. Sakit kepala
Sinusitis jelas berbahaya jika tidak ditangani dengan betul dan cepat kerana penyakit ini menyerang saluran pernafasan. Dan jika berpanjangan, pemberi pinjaman yang ditimbun hanya boleh masuk ke otak anda. Keadaan ini biasanya berlaku kerana dia meninggalkan sinusitis ini tanpa rawatan tradisional atau bahkan doktor. Jika sampai peminjam yang dihasilkan sinus ini masuk ke otak maka pesakit biasanya akan mengalami sakit kepala, sakit kepala yang berlaku disebabkan sinusitis ini akan terasa berbeza kerana peminjam yang masuk ke otak tadi sudah dijangkiti oleh bakteria - bakteria yang boleh mengancam nyawa anda. Jika ini berlaku, jangan biarkan ia segera dirujuk dan periksa keadaan anda dengan doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut.

2. Kanser otak
Sakit kepala yang terjadi tidak hanya sampai tadi saja ini akan berlanjutan ke tahap selanjutnya boleh saja yang terjadi di kemudian hari anda terkena kanser otak, penyakit yang sangat Berbahay dan mempunyai risiko kematian yang sangat besar. Ini kerana pemberi pinjaman yang memasuki otak anda telah dijangkiti bakteria yang boleh merosakkan otak anda.
3. Meningitis
Penyakit ini adalah penyakit rumit yang sangat berbahaya dan mempunyai kadar survival yang kecil. Gejala biasanya berlaku apabila pesakit mengalami sakit kepala dan kemudian leher akan merasa kaku dan disertai oleh demam yang tinggi.

Mengubati sinusitis?


Kebanyakan penghidap sinusitis tidak melihat doktor kerana gejala virus yang hilang dengan sendirinya. Masa purata yang diperlukan untuk tubuh pulih daripada sinusitis adalah kira-kira 2 minggu untuk sembuh sepenuhnya, keadaan ini lebih panjang daripada filek biasa.

Jika seseorang mempunyai sinusitis ringan, dia boleh menggunakan ubat. Relief kesakitan dan dekongestan untuk mengurangkan gejala.

Jika dalam masa 1 minggu rawatan yang telah anda lakukan tadi tidak ada perubahan yang bagus atau malah semakin memburuk, dalam kes seperti itu biasanya doktor akan memberikan antibiotik dan steroid semburan atau titisan.

Sekiranya keadaan ini berterusan dan terus memburukkan keadaan badan anda, pembedahan mungkin diperlukan untuk memperbaiki fungsi sinus dan fungsi saliran. Opration biasanya disyorkan jika dalam keadaan jalan terakhir jika pelbagai rawatan dilakukan tidak memberikan hasil yang baik.

Itulah yang saya boleh katakan pada kesempatan ini, semoga artikel ini dapat memberikan anda wawasan dan pemahaman yang lebih baik supaya berguna. Mudah-mudahan berguna.

- Baca Juga : 5 Cara Menghilangkan Panau



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]