Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

5 Cara Menangani Batuk Secara Semula Jadi. Bagaimana menangani batuk dengan bahan-bahan semula jadi.
    Batuk dibahagikan kepada 2 jenis, iaitu batuk dengan kahak dan batuk kering.
Kedua-dua batuk ini sangat mengganggu terutamanya pada waktu malam kerana selepas seharian menjalankan aktiviti supaya badan memerlukan rehat yang mencukupi untuk memulakan aktiviti esok, tetapi jika batuk itu berlaku pada waktu malam ia sangat menyakitkan sehingga keesokan harinya tubuh akan merasa lemah kerana malam itu tidak berehat cukup kerana batuk.

cara mengatasi batuk, batuk berdahak, batuk kering.

Sebelum kita mula merawat batuk dahak atau batuk kering dengan cara semulajadi tentu kita perlu tahu mengapa batuk ini berlaku atau punca yang menyebabkan batuk.
Menurut seorang pakar mengenai PC Penyakit Berjangkit Georgia, Mitchell Blass, MD menyimpulkan bahawa apa yang menyebabkan batuk menjadi teruk pada waktu malam disebabkan graviti. Apabila seseorang jatuh, lendir yang dihasilkan akan berkumpul di dalam tekak supaya batuk akan terasa lebih teruk.

Terdapat beberapa tips atau cara untuk mengurangkan gangguan kesihatan batuk ini termasuk :

1. Minum teh dengan madu
Minum teh herba hangat dengan madu boleh membantu melegakan tekak anda, lendir nipis dan mengurangkan kerengsaan. Cuba minum teh herba yang tidak mengandungi kafein supaya tidur anda tidak terganggu.

Baca Juga : Cara Hilangkan Ketuat Semulajadi Secara Cepat

2. Berhenti merokok
Bagi anda yang merokok, anda harus berhenti merokok kerana merokok tidak baik untuk kesihatan tekak anda dan apabila batuk anda dapat menyebabkan lebih banyak gejala kronik untuk batuk anda. Adalah lebih baik untuk mengelakkan merokok apabila batuk lebih baik jika anda berhenti merokok untuk mengekalkan kesihatan anda.

3. Gunakan air garam
Garam adalah ramuan dapur yang sangat bermanfaat untuk penyembuhan dan mengekalkan kesihatan anda kerana garam terdapat unsur-unsur mineral termasuk iodin, selain itu garam juga boleh membersihkan kawasan mulut dan tekak anda dari jangkitan bakteria yang menyebabkan batuk.
Anda boleh menggunakan garam untuk bilas sebelum tidur sehingga garam dapat menghilangkan gatal-gatal di leher anda.

4. Mengurangkan alergen
Alergen adalah alahan yang berlaku apabila sistem imun badan bereaksi terhadap bahan berbahaya seperti bersin, hidung dan batuk.
Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan alergen dengan:
Bersihkan bilik tidur dari habuk dan kotoran.
jangan masukkan haiwan kesayangan di dalam bilik terutama ke atas katil kerana terdapat banyak kotoran dari luar yang boleh melekat pada katil anda.
Basuh linen anda sekurang-kurangnya sekali seminggu dengan air suam untuk membersihkan bakteria yang dilampirkan.

5. Menaikkan bantal semasa tidur
Pada masa batuk kedudukan tidur yang baik adalah untuk menambah bantal atau meningkatkan kedudukan tidur anda kerana jika kedudukan tidur anda terlewat ia akan menyebabkan pembuangan lendir dalam tekak anda menyebabkan batuk kerana lendir menghalang saluran udara anda.

Berikut adalah beberapa tabiat yang saya sampaikan, semoga bermanfaat bagi anda semua jika anda mempunyai batuk yang lama, anda sepatutnya memeriksa kesihatan anda dengan segera jika tindakan lanjut diperlukan, doktor akan mencadangkannya untuk anda. Karen a batuk - batuk yang anda alami mungkin menjadi sebahagian daripada penyakit yang lebih serius. Kemudian sentiasa berunding dengan kesihatan anda. Terima kasih kerana melawat.

Baca Juga : Petua Hilangkan Gerd atau Asid Perut Berlebih Mujarab

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]