Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Cara Hilangkan Ketuat Semulajadi Secara Cepat. Ketuat adalah sebuah penyakit kulit yang tidak berbahaya, tetapi kutil boleh menyebabkan seseorang menjadi tidak percaya diri terlebih lagi jika kutil tersebut terdapat tempat atau bahagian tubuh yang terlihat jelas sehingga sukar untuk menyembunyikannya.

Terdapat banyak bahan atau cara yang boleh anda gunakan untuk menghilangkan ketuat ini dari bahan semula jadi atau bahkan secara perubatan. Di sini saya akan menerangkan beberapa cara untuk menghilangkan ketuat secara semulajadi.

Baca Juga : 4 Cara Hilangkan Jeragat Semulajadi


Terdapat beberapa perkara atau kaedah yang boleh anda lakukan untuk menghilangkan kutil ini termasuk:




    1. Bawang putih


Bawang putih adalah jenis bahan dapur yang sangat berkesan untuk mengubati beberapa penyakit kulit, di antaranya yang digunakan untuk menyingkirkan kutil yang degil. Tetapi anda perlu tahu sama ada anda mempunyai kulit sensitif bawang putih dan juga menggunakan bahan lain untuk menghilangkan ketuat kerana ia boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit anda. Bawang putih mempunyai sifat antiviral yang allicin sehingga dapat membantu anda mengubati ketuat. Di dalam kajian yang pernah di lakukan terhadap bawang putih tersebut boleh menyembuhkan pesakit kutil sebanyak 100% tanpa kesan sampingan selain baunya dan yang mempunyai kulit sensitive tadi, kajian tersebut menggunakan lipid atau lemak ekstrak bawang putih yang di gunakan pada pesakit kutil dan mata ikan.

Cara hilangkan ketuat dengan bawang putih :

Sediakan 1 cengkih bawang putih dan kain yang telah dibersihkan. Anda perlu membersihkan kain dengan air sabun panas supaya bakteria dan kuman lain mati. Bersihkan kawasan kulit dengan kuku dengan air suam dan sabun kemudian keringkan.
Setelah itu potong bawang putih tadi yang telah di siapkan, anda boleh menggunakan belahan bawang putih tadi secara langsung untuk menggosokan bawang putih ke kawasan kulit yang terkena kutil tersebut selepas itu bahagian bawang yang sebahagian lagi tadi di memarkan dan tempelkan pada bahagian kutil tadi dan pembalut dengan menggunakan kain tadi, harap di ingat jika anda menggunakan cara tersebut sebaiknya elakkan luka di bahagian yang akan di tempeli bawang putih tadi kerana bawang putih ini boleh menimbulkan rasa sangat pedih pada luka dan virus - virus yang menyebabkan kutil tadi boleh merebak ke bahagian lain.

Lakukan rawatan ini berkali - kali sebelum tidur selama 3 - 4 minggu untuk kutil agar tidak balik lagi biasanya pada waktu 6 - 7 hari kutil akan mengecil dan mengecut dan kutil akan kelihatan lebih pucat. Pastikan pembalut anda bersih untuk mengekalkan kemandulan ramuan rawatan kutu anda untuk mengelakkan ancaman - ancaman virus lain. Anda perlu membersihkan pembalut selepas digunakan.

    2. Shallots


Selain bawang putih, anda juga boleh menggunakan bawang merah sebagai ubat untuk menghilangkan kutil yang menyerang kulit anda. Bawang merah boleh di jadikan sebagai rawatan pada kutil yang mujarab kerana di dalam bawang merah terdapat anti bacterial yang ampuh mengusir bakteria - bakteria jahat yang menyebabkan kutil. Kaedah rawatan yang menggunakan bawang putih adalah sama dengan menggunakan bawang putih melalui pembalut.

Baca Juga : Cara Hilangkan Keputihan dan Punca Keputihan

 

    3. Kulit pisang


Kulit pisang berkhasiat menyembuhkan kutil kerana di dalam kulit pisang terdapat pelbagai zat yang dapat memecah membrane sel kemudian membrane - membrane sel tersebut akan terpecah lagi menjadi amlop virus (viral envelope) iaitu zat yang kaya akan protein yang menyelimuti zarah virus.
Selain itu kulit pisang juga mengandungi karotenoid iaitu zat yang berguna mensintesi Vitamin A. kita ketahui juga Vitamin A mempunyai kesan antivirus.

Cara hilangkan ketuat dengan kulit pisang :

Bersihkan permukaan kulit yang terkena kutil hingga bersih dengan sabun lalu keringkan selepas itu Sediakan beberapa helai kulit pisang lalu tempelkan pada kulit yang terkena kutil diamkan beberapa saat lakukan rawatan ini sekerap mungkin untuk mendapatkan hasil yang maksimum. Kami mengesyorkan menggunakan kaedah rawatan ini sebelum tidur sehingga bahan-bahan yang terkandung dalam kulit pisang dapat meresap dengan teliti ke dalam kulit.

    4. Cuka


Cuka adalah bahan cair asid asetik yang dianggap memecahkan membran sel. Dan asid dalam cuka juga dipercayai membunuh virus.


Cara hilangkan ketuat dengan cuka :

Sediakan cuka putih dan air kapas kemudian rendam kapas dalam air cuka putih. Elakkan kawasan yang cedera. Dan tampal kapas yang telah di rendam tadi ke bahagian yang terkena kutil gunakan kain untuk pembalut diamkan selama 2 jam hingga 2 hari lihat perkembangannya. Sekiranya anda perlu mengulangi kaedah, sila ulangi.

Itulah beberapa Cara Hilangkan Ketuat Semulajadi Secara Cepat yang boleh anda gunakan untuk menghilangkan kutil pada kulit anda, walau pun bahan tersebut alami tetapi sebaiknya anda berhati - hati menggunakan nya untuk rawatan ketuat tersebut kerana kutil gampang sekali merebak ke bahagian kulit yang lain. Kami mengesyorkan rawatan - rawatan tidak boleh digunakan di kawasan wajah anda dan di kawasan alat kelamin anda. Sekiranya penyakit kulit anda menjadi semakin teruk, anda harus merujuknya ke doktor untuk rawatan perubatan lanjut.

Baca Juga : 5 Cara Putihkan Kulit Muka Secara Semulajadi

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]