Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Cara Hilangkan Keputihan dan Punca Keputihan. Keputihan adalah gangguan yang dialami oleh organ-organ pembiakan wanita. Keputihan mempunyai pelbagai jenis yang disebabkan oleh beberapa gangguan dan ada yang disebabkan oleh penyakit berbahaya.

Terdapat beberapa ciri-ciri keputihan sihat dan tidak sihat, iaitu:

Keputihan biasa:

(*) Teksturnya seperti benjolan yang mempunyai warna kekuningan selepas melekat pada seluar dalam.

Keputihan yang tidak normal:

(*) Teksturnya tipis dan basah kelihatan seperti pemberi pinjaman dan tidak gampang di hilangkan tetapi terdapat juga tekstur dari keputihan itu tipis yang di akibatkan kerana perancang keluarga, sebaiknya jika anda mengalami keputihan seperti tu sebaiknya periksakan keadaan anda kepada doktor untuk memastikannya.

(*) Terdapat gatal yang muncul di sekeliling vagina.

(*) Terdapat kesakitan yang muncul di abdomen bawah.

- Baca Juga : Ubat - Ubatan Herpes Berkesan Semulajadi

cara hilangkan keputihan secara semulajadi dan mujarab tuntas


Rawatan untuk pelepasan faraj yang dialami ada pelbagai cara yang menggunakan bahan semulajadi walaupun oleh pihak perubatan yang memerlukan pemeriksaan terperinci.

Cara Hilangkan Keputihan, iaitu:

1. Halia

Halia adalah sejenis bahan dapur yang berkhasiat untuk pelbagai jenis aduan kesihatan selain memanaskan badan. Kandungan halia ini dapat mengusir bakteria jahat yang terdapat di dalam keputihan sehingga halia berkhasiat untuk mengubati keputihan dengan cara mengambil halia boleh di gunakan sebagai bahan penyedap rasa atau boleh di jadikan sebagai minuman yang menyegarkan.

2. Jus delima dan madu

Jus delima digunakan secara meluas sebagai bahan untuk merawat cairan faraj. Jus buah delima dicampur dengan madu selain menjadi lazat juga berguna untuk menyuburkan dan melindungi tubuh daripada bakteria berbahaya dari pelepasan vagina.

3. Pisang

Pisang dikenali mempunyai pelbagai manfaat untuk menyeimbangkan hormon yang diperlukan oleh organ-organ pembiakan. Leucorrhoea juga biasanya disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon - hormon pembiakan wanita sehingga memakan pisang selepas makan dapat membantu mengimbangi hormon-hormon ini.

4. Cuka Apple

Cuka epal berguna untuk menormalkan pH vagina supaya dapat membantu mensterilkan vagina daripada bakteria berbahaya. Anda boleh menggunakan cuka epal dengan air suam dan sedikit madu tambahan untuk memberikan rasa manis.

- Baca Juga : Gejala dan Ubat - Ubatan Untuk Sinusitis Yang Berbahaya


5. Air daun Betel

Kandungan yang terdapat dalam daun betel adalah baik untuk membersihkan bakteria yang tidak sihat yang menyebabkan pelepasan vagina. Dengan daun sirih mendidih dan menggunakan air rebus dan digunakan untuk mandi dan membersihkan organ pembiakan anda.
Sebagai tambahan untuk digunakan untuk mandi, air sirih daun sirih juga boleh dimakan untuk menghilangkan bakteria - abkteri yang terdapat di rongga - rongga vagina dalaman.

6. Biji Fenugreek

Biji fenugreek ini di ketahui dapat menjaga pH faraj sehingga baik di gunakan untuk merawat keputihan, kerana jika pH dalam vagina dalam batas normal maka bakteria yang mengakibatkan keputihan pun boleh terkawal.

7. Yoghurt

Yoghurt adalah jenis makanan yang sihat dan baik untuk kesihatan dan mengatasi masalah keputihan anda kerana di dalam yoghurt terdapat kandungan probiotik semula jadi yang melawan bakteria jahat di rongga - rongga faraj anda sehingga keputihan dapat di atasi.

8. Bawang putih

Mengonsumsi bawang putih boleh membantu anda mengatasi pelepasan vagina anda kerana terdapat sebatian anti-bakteria dalam bawang putih. Gunakan bawang putih dalam campuran anda dan boleh dimakan secara langsung atau mentah.
Selain bahan semulajadi yang boleh anda gunakan untuk mengatasi keputihan anda, anda juga boleh menggunakan beberapa tip yang harus dielakkan untuk mengelakkan
 leucorrhoea atau mencegah pelepasan vagina anda kembali:


==> Jangan makan kafein

Kafein boleh menyebabkan perubahan hormon estrogen. Sehingga ia boleh mencetuskan anda untuk mengalami pembuangan vagina yang tidak normal. pH dalam rongga vagina juga boleh meningkat sehingga anda harus mengelakkan minuman yang mengandung kafein seperti kopi, minuman dan soda yang mengandung minuman.

==> Mengekalkan kebersihan dan seluar dalam vagina

Sudah tentu itu punca utama perkembangan bakteria di dalam vagina atau sebahagian dari kawasan vagina adalah kerana kebersihan vagina dan seluar kotor anda sehingga bakteria buruk membiak di kawasan tersebut.

==> Jangan dapatkan mandi gelembung

Kebiasaan anda mengambil mandi gelembung dapat meningkatkan kelembapan kawasan feminin anda sehingga anda harus menghentikan kebiasaan ini kerana ini berguna untuk mengurangi intensitas pelepasan vagina anda.

==> Ambil banyak air

Air boleh membantu anda mengurangkan pelepasan vagina kerana ia boleh membersihkan rongga vagina anda dari abkteri - bakteria yang melekat.

==> Elakkan makanan berminyak

Kandungan lemak dalam memasak yang mengandungi minyak boleh mengganggu bahagian reproduktif anda dan kesihatan badan anda yang lain. Ini disebabkan oleh lemak yang menyebabkannya hormon-hormon dalam badan anda mengalami perubahan dan hormon menjadi tidak seimbang yang mengakibatkan pembuangan vagina menjadi lebih buruk.

Di atas adalah beberapa Cara Hilangkan Keputihan dan Punca Keputihan yang boleh anda gunakan dan beberapa tip yang harus anda elakkan untuk merawat pelepasan vagina anda, terima kasih kerana melawat dan semoga bermanfaat.

- Baca Juga : Cara Mengatasi Obesiti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]