Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Psikologi - Apa Itu Anxiety Disorders, Jenis - Jenis Anxiety Disorders, Gejalany dan Cara Mengatasinya. Pengertian Anxiety Disorders adalah gangguan yang timbul akibat kecemasan, kebimbangan atau panik yang timbul pada seseorang. Rasa kecemasan telah dirasai oleh semua orang di dunia ini kerana banyak perkara, kecemasan yang timbul itu sebenarnya munasabah pada seseorang kerana ia adalah sebahagian daripada emosi manusia.

- Baca Juga : 5 Cara Putihkan Kulit Muka Secara Semulajadi

apa itu anxiety disorders jenis - jenis anxiety disorder gejala dan cara mengatasinya

 

Tetapi emosi seseorang yang berterusan dan memberi kesan parah ini lah yang di sebut anxiety disorder, hal ini dapat memberi kesan lebih serius sehingga boleh menimbulkan beberapa kesan gangguan yang tidak hanya boleh dilihat pada gangguan psikologi saja tetapi juga boleh menimbulkan gangguan fizikal yang serius pada seseorang.

Gejala Anxiety Disorders, iaitu:


==> Rasa trauma berterusan

==> Tidak dapat mengawal jiwa dengan betul

==> Mudah merasakan kebimbangan yang berlebihan

==> Tidak dapat menenangkan diri

==> Sukar untuk fokus

==> Denyutan jantung tidak teratur

==> Mempunyai peluh sejuk

==> Mudah mengalami kesemutan dan loya

==> Biasanya mengalami pergerakan aneh

Dari gejala - gejala tersebut biasanya perlu di lakukan beberapa penyelidikan lagi oleh doktor untuk memastikan seseorang mengalami anxiety disorders, dari beberapa kajian dan pemerhatian yang di lakuka oleh doktor barulah boleh di tarik kesimpulan bahawa seseorang itu mengalami ganguan anxiety disorders.

Anxiety disorders ini memberi kesan buruk bagi seseorang yang menderitanya kerana boleh mencetuskan seseorang mengalami sters, mendorong ketagihan ubat - ubatan terlarang, insomnia akut, penarikan diri dari lingkungan social, trauma yang berterusan, phobia dan bahkan sampai melakukan bunuh diri.

Terdapat Beberapa Jenis - Jenis Anxiety Disorders, iaitu:


* Obsessive Compulsive Disorders  (OCD)

Seseorang yang mengalami gangguan kecemasan biasanya mengalami gangguan mental yang kerap dan mengalami ketakutan yang berlebihan seperti seseorang yang takut menjadi kotor supaya setiap orang memegang sesuatu yang sering dan mencuci tangan mereka secara berlebihan.

* Post Traumatic Stres Disorders (PTSD)

Seseorang yang mengalami gangguan ini biasanya mengalami trauma yang mendalam trauma tersebut biasanya disebabkan kejadian - kejadian yang mengerkan di masa lalu seperti terjadi kecelakan, gangguan, atau bencana alam bahkan seseorang yang mengalami kehilangan sesuatu atau seseorang yang sangat berharga.

* Social Anxiety Disorders

Seseorang yang mengalami gangguan ini biasanya mengalami fobia sosial yang aktif, ini biasanya timbul kerana trauma seseorang terhadap persekitaran yang kurang ramah atau baik untuknya. Gangguan ini boleh menyebabkan kebimbangan yang berlebihan, takut disalahkan supaya mengelakkan persekitaran sosial.




 

* Specific Phobias

Gangguan ini adalah ketakutan yang berlebihan terhadap perkara atau perkara seperti ketakutan darah, ketakutan ketinggian dan banyak lagi.

* Generalized Anxiety Disorders


Gangguan ini biasanya dirasakan sebagai satu bentuk kebimbangan yang berlebihan yang tidak berdasarkan sebab logik. Seseorang yang mengalami gangguan ini biasanya mengalami halusinasi dan dibawa oleh halusinasi seperti sebenar.

- Baca Juga : 6 Cara Mengatasi Diabet atau Kencing Manis


Gangguan mental yang dialami di atas jika ia tidak dapat diatasi dengan betul boleh membawa maut untuk keadaan diri seseorang dan bahkan mengancam kehidupan orang itu sehingga mereka haus akan ditangani dengan secepat mungkin.

Beberapa Cara Mengatasi Anxiety Disorders ialah:


1. Bercakap dengan orang yang betul

Memilih orang yang dijadikan sebagai tempat curhat ini sangat penting kerana apa yang di curhatkan biasanya bersifat privasi atau rahsia, kerana jika anda memilih orang yang salah bukannya menghilangkan atau megurangi beban anda malah memburukkan lagi keadaan anda kerana seseorang yang anda curhati tidak boleh memegang rahsia anda. Ini akan menyebabkan rasa malu dan meningkatkan trauma anda.

2. Adakah Sukan

Tekanan yang timbul biasanya disebabkan kerana anda kurang bergerak dan kurang cenderung untuk membimbangkan diri dengan perkara-perkara positif supaya senaman adalah perkara yang sama yang boleh dilakukan untuk meregangkan otot anda dan melonggarkan badan anda. Sudah tentu latihan juga berkesan dalam melegakan tekanan, ia juga boleh menghalang anda daripada pelbagai penyakit kronik lain.

3. Terapi Pernafasan

Dari pelbagai sumber mendapati senaman pernafasan boleh membuat anda rasa rileks dan mengurangkan tahap kebimbangan yang anda alami. Anda boleh melakukan terapi pernafasan ini dengan bernafas secara mendalam dan perlahan-lahan melepaskan terapi pernafasan ini supaya tubuh anda dapat berehat.

4. Lakukan Amal

Perkongsian kebahagiaan dengan orang yang memerlukan dapat memberikan tenaga positif bagi anda dan dapat memupuk rasa sosial, yang dapat memberikan rasa tenang dan kepuasan dengan diri anda.

5. Jangan Minum Kopi

Sesetengah penyelidikan kopi boleh meningkatkan mood seseorang tetapi kopi yang mempunyai kafein tinggi yang merupakan perangsang yang berfungsi untuk menyediakan sifat merangsang yang boleh memicu Meningkatkan kebimbangan dan kemurungan jika digunakan secara berlebihan.

6. Senyum 

Smiling Smile kepada semua orang boleh memberikan tenaga positif untuk anda dan menyingkirkan pemikiran - pemikiran negatif yang boleh membuat anda berasa cemas. Rendam dalam air suam atau panas. Rendam dalam air suam atau mandi hangat yang secara semulajadi boleh mengurangkan tahap tekanan kerana anda dapat melegakan otot yang lelah yang bekerja dan menjadikan anda lebih tenang.

Itu petua yang boleh saya sampaikan kepada anda untuk Cara Menghilangkan Stres dan mengatasi gangguan kecemasan, jika anda adalah seseorang yang menggunakan ubat jenis sedatif maka doktor mesti dipantau kerana jenis ubat cenderung menyebabkan ketagihan.Terima kasih kerana melawat laman web saya sememangnya berguna.

- Baca Juga : Makanan Ibu Hamil Untuk Memutihkan Kulit Bayi

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]