Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

5 Cara Putihkan Kulit Muka Secara Semulajadi. Wajah adalah bahagian terpenting penampilan yang begitu banyak orang menjaga dan bahkan berubah untuk mendapatkan wajah yang sempurna. Hal - hal yang sebenarnya salah atau berbahaya pun di lakoninya untuk mendapatkan wajah yang di inginkan bahkan mengubah bahagian - bahagian wajah yang memberi kesan bahkan tak jarang memburukkan lagi penampilan tapi itulah manusia seakan tidak ada puasnya.

 

- Baca Juga :  4 Vitamin Untuk Rambut Gugur Dengan Bahan - Bahan Semulajadi


Di sini saya akan berkongsi beberapa tip untuk anda semua cara untuk memutihkan wajah anda, pastinya bukan dengan cara yang melanggar beberapa norma dan agama yang mengancam nyawa mereka.

5 Cara Putihkan Kulit Muka Secara Semulajadi, iaitu:


1. Tomato

Tomato yang di perkaya oleh Vitamin C dan antioksida ini berkhasiat untuk menangkal radikal bebas dan mencerahkan kulit wajah anda, selain tomato sebagai bahan sayur-sayuran dan di gunakan sebagai penyedap beberapa makanan tomato ini boleh anda olah menjadi jus atau pun di makan langsung.

 cara memutihkan kulit muka denga tomato. Cara memutihkan kulit muka denga Lime. Cara memutihkan kulit muka denga Air Beras. Cara memutihkan kulit muka denga Susu. Cara memutihkan kulit muka dengan Lemon.

Tomato selain boleh di jadikan sebagai bahan makanan juga boleh di jadikan sebagai masker wajah. cara memutihkan kulit muka denga tomato iaitu dengan cara mengisar atau menumbuk tomato secara halus selepas itu sapukan ke wajah anda secara merata dan diamkan selama 30 minit dan bilas secara bersih dengan air hangat. Untuk mendapatkan hasil maksimum, anda boleh menggunakan kaedah ini dengan kerap.

2. Lime

Tidak hanya tomato bahan masakan dapur ini juga dapat mecerahkan dan memutihkan wajah anda kerana mengandungi Vitamin C dan dan aktioksidan yang berkhasiat mencegah timbulnya jerawat, mengangkat sel kulit mati, mengatasi minyak berlebihan di wajah dan juga mencerahkan kulit wajah anda.

Cara memutihkan kulit muka denga Lime iaitu dengan cara menyediakan 1 lemon dan kemudiannya dibahagikan kepada 2 bahagian selepas itu diapkan pada muka sama rata selama 30 minit kemudian bersihkan dengan air bersih lakukan sebanyak 1-2 kali seminggu untuk hasil yang lebih optimum. Tetapi kaedah ini tidak sesuai untuk kulit sensitif.

3. Air beras

Air beras boleh digunakan untuk memutihkan dan mencerahkan kulit anda kerana beras mengandungi asid ferullic dan allantoin yang berfungsi untuk melindungi kulit dari radikal bebas.

 

- Baca Juga : 6 Sebab Perut Buncit Dalam Lelaki dan Wanita


Cara memutihkan kulit muka denga Air Beras Yaitu dengan cara ambil 1 cawan beras kemudian bersihkan selepas itu redam beras yang telah di bersihkan tadi dengan air yang bersih selama 60 minit selepas itu pisahkan air dengan beras yang tadi sudah di rendam gunakan air berasnya tadi ke wajah anda diamkan selama 30 minit lalu bersihkan dengan air bersih. Untuk hasil yang lebih optimum, anda boleh menggunakan kaedah ini secara rutin. kaedah ini boleh digunakan oleh semua jenis kulit.

4. Susu

Susu mengandungi banyak Vitamin D yang boleh meningkatkan pengeluaran kolagen dalam kulit, kolagen ini berfungsi untuk menyuburkan dan melicinkan kulit anda. Serta dalam susu juga mengandungi Vitamin B yang berfungsi untuk melembapkan wajah anda. 

Cara memutihkan kulit muka denga Susu iaitu Dengan menggunakan topeng muka yang dioleskan - terapkan pada wajah anda dan biarkan selama 30 minit selepas dibilas dengan air hangat dengan cara ini anda dapat melakukan secara teratur untuk mendapatkan hasil yang maksimum.

5. Lemon

Seperti kapur semula jadi, ini tidak boleh digunakan pada kulit sensitif.
Lemon boleh di gunakan sebagai bahan alami yang di gunakan untuk mencerahkan dan memutihkan kulit wajah kerana didalam lemon terkandung antioksida, asid alpha hydroxyl dan Vitamin C yang dapat menangkal radikal bebas pada kulit wajah anda.

Cara memutihkan kulit muka dengan Lemon iaitu dengan cara mengambil 1 lemon selepas memerah air dan sapukan pada muka anda kemudian biarkan selama 15 minit dan bilas dengan teliti. Untuk hasil maksimum anda boleh menggunakan kaedah 1-2 kali seminggu.

Ini adalah 5 Cara Putihkan Kulit Muka Secara Semulajadi yang pasti dengan bahan semula jadi yang tidak mempunyai kesan sampingan yang membahayakan kulit wajah anda.

Sekiranya terdapat aduan lain di wajah anda apabila menggunakan bahan-bahan ini, anda perlu menyemak dengan doktor anda untuk memeriksa jenis kulit anda dan rawatan perubatan lain jika terdapat kerengsaan pada kulit wajah anda. Itulah yang saya boleh katakan terima kasih dan semoga bermanfaat.


- Baca Juga : Makanan Ibu Hamil Untuk Memutihkan Kulit Bayi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]