Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

6 Cara Mengatasi Diabet atau Kencing Manis. Diabetes adalah penyakit yang disifatkan oleh gula darah (glukosa) yang jauh lebih tinggi daripada biasa. Diabetes adalah penyakit jangka panjang. Diabetes adalah penyakit yang sangat mematikan bagi pesakit.

Terdapat beberapa gejala yang boleh dirasakan oleh pesakit kencing manis termasuk:

==> Sering berasa dahaga
==> Mengurangkan jisim otot
==> Kelaparan yang melampau
==> Berat badan yang turun secara drastik tanpa sebab yang jelas
==> Rasa mudah dicairkan
==> Pandangan yang mula kabur
==> Luka lama yang sembuh
==> Jangkitan yang kerap

- Baca Juga : 6 Sebab Perut Buncit Dalam Lelaki dan Wanita

 

gejala yang boleh dirasakan oleh pesakit kencing manis


Sekiranya anda mengalami sebarang gejala di atas, anda harus berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan.
Ia juga merupakan idea yang baik selain anda kepada doktor terdapat beberapa tip yang boleh anda gunakan untuk merawat kencing manis yang anda patut cuba.

6 Cara Mengatasi Diabet atau Kencing Manis, iaitu:


1. Makan bawang putih

Bawang putih adalah bahan dapur yang sangat baik untuk kesihatan tubuh anda selain di gunakan untuk penyedap rasa masakan anda bawang putih ini banyak sekali digunakan untuk beberapa rawatan masalah - masalah kesihatan tubuh anda. Bawang putih ini jika digunakan secara rutin boleh menurunkan kadar gula dalam darah anda kerana dalam bawang putih terdapat kandungan zat sulfoxide yang berfungsi untuk meningkatkan sensitiviti insulin serta antioksidan yang membantu penyembuhan jangkitan secara cepat.

2. Basil daun

Bukan hanya daun bawang putih tetapi juga digunakan untuk perisa beberapa bahan dapur juga boleh digunakan untuk rawatan kencing manis secara semulajadi. Daun basil adalah sejenis tumbuhan yang berasal dari India yang berfungsi sebagai penambah rembasan insulin jika digunakan untuk mengurangkan tahap gula di dalam badan. Untuk rawatan kencing manis, anda boleh menggunakan daun basil dengan mendidih dan mengambil air rebus secara tetap setiap hari untuk mengurangkan kadar gula dengan cepat.

3. Sukan

Latihan adalah perkara penting untuk mengekalkan kesihatan dan kecergasan anda kerana jika anda bersenam secara teratur ini dapat membantu sel-sel tubuh anda menjadi lebih sensitif terhadap insulin. Jadi untuk menyebabkan penurunan paras gula dalam badan anda secara teratur.

4. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran

Sayur-sayuran seperti kol, brokoli, bayam dan lain-lain boleh membantu meningkatkan insulin di dalam tubuh anda serta buah - buahan yang mengandungi Vitamin C boleh meningkatkan daya tahan tubuh anda terhadap bergbagai penyakit.

5. Kawalan pengambilan karbohidrat dalam badan

Karbohidrat adalah sumber kalori dalam tubuh yang berfungsi sebagai sumber tenaga. Tetapi jika badan menggunakan terlalu banyak karbohidrat, ia akan memburukkan lagi kencing manis yang anda alami menurut Prof. Dr. I Made Djaja, SKM, MSc dari Universiti Indonesia.

6. Dapatkan rehat yang cukup

Rehat yang mencukupi iaitu 7-8 jam sehari untuk orang dewasa membantu anda mengawal kadar gula di dalam badan. Menurut penyelidikan yang dijalankan oleh University of Chicago membuktikan bahawa kadar gula dalam tubuh meningkat sebanyak 23% jika seseorang mengalami tidur nyenyak.

Jadi beberapa petua yang boleh saya sampaikan mungkin berguna untuk anda dan terima kasih.

- Baca Juga : 6 Khasiat Buah Betik Untuk Kesihatan

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]