Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]

Petua hilangkan gerd atau asid perut berlebih mujarab. Gerb adalah penyakit pencernaan yang sering dirasakan di dalam lubang perut atau merasakan sensasi panas di dada hingga kerongkong. Demam ini menyebabkan asid perut meningkat.

Kesakitan asid gastrik yang disebabkan oleh gerb adalah kronik yang biasanya dirasakan 2 kali seminggu dan boleh berulang pada bila-bila masa. Penyakit ini adalah aktiviti harian yang sangat mengganggu dan jika tidak dibiarkan akan membawa kepada kesihatan maut.


Cara hilangkan asam lambung 

  - Baca Juga : Ciri Buta Warna dan Cara Mengatasinya Dengan Berkesan dan Mujarab



Gejala yang berlaku kepada pesakit dengan gerb adalah:

      => Mulut terasa masam
      => Makanan itu terasa dan melekat pada esofagus 
      => Mual 
      => Sakit tenggorokan
      => Muntah
      => Perut kembung
      => Batuk 
      => Kesakitan dada 
      => Masam di bahagian belakang mulut 
      => Suara kasar 
      => Hiccups
 
Sekiranya anda mengalami gejala ini, hubungi doktor anda dengan segera untuk rawatan kerana penyakit ini akan menjadi sangat menyakitkan terutamanya pada waktu malam.


Sebab-sebab yang biasanya berlaku disebabkan oleh gerb adalah:

Asid lambung adalah bahan yang sengaja dihasilkan oleh perut fungsinya adalah untuk memecah makanan makanan yang memasuki perut diserap oleh tubuh tetapi jika jumlah pengeluaran asid perut yang berlebihan akan menyebabkan masalah perut seperti refluks asid lambung.Refluks asid gastrik adalah pengembalian asid perut ke esophagus. Ini adalah aktiviti normal aliran sistem pencernaan manusia supaya ia tidak dikelaskan sebagai penyakit. Tetapi jika keadaan ini sering berlaku ini biasanya menyebabkan pembakaran di dada dan tekak atau sering dipanggil pedih hulu hati, ini biasanya disebabkan kerana cincin otot perut (spinkter) tidak berfungsi dengan baik untuk memegang asid perut dalam perut.

Terdapat beberapa faktor lain yang disebabkan oleh peningkatan asid perut akibat kehamilan, obesiti, diabetes, merokok, alkohol, penyakit tisu penghubung dan mempunyai sindrom hernia abdomen.

Gerbang ini disebabkan kerana otot-otot cincin tidak berfungsi dengan baik supaya tidak ada ubat untuk mengembalikan otot-otot menjadi normal, tetapi anda boleh menggunakan beberapa makanan untuk mengurangkan gejala-gejala dan mencegah gejala-gejala dari kembali. 


Beberapa makanan yang boleh anda cuba untuk Hilangkan Gerd atau Asid Perut Berlebih Mujarab adalah:

           1. Pisang
Pisang mempunyai tahap keasidan yang rendah, dengan tahap pH sekitar 4.5 hingga 5.2 yang boleh meneutralkan asid perut, yang membantu melegakan gejala asid perut.
          2. Sayuran
Sayur-sayuran adalah makanan yang baik untuk orang-orang dengan gerb, terutama sayur-sayuran hijau kerana sayur-sayuran hijau rendah asid yang baik untuk orang yang mempunyai asid perut.
          3. Aloe Vera
Aloe vera digunakan secara meluas untuk pelbagai rawatan untuk gangguan pencernaan termasuk rawatan pada pesakit dengan gangguan gastrik atau gastrik.
          4. Telur putih
Telur rebus putih adalah makanan yang sangat baik untuk orang dengan gerb tetapi mengelakkan kuning telur kerana dalam kuning telur mengandungi lemak tinggi.
          5. Halia
Halia adalah tumbuhan yang baik sebagai rawatan untuk gerb kerana ia mempunyai sifat anti-radang. Anda boleh menambah halia pada teh, atau memasak yang lain sebagai perasa.
          6. Oatmeal
Oatmeal mengandungi bijirin serat yang tinggi supaya dapat membantu menyerap asid perut supaya dapat mengurangkan paras asid di dalam perut dan mencegah asid perut daripada meningkat.

masalah gerd

  - Baca Juga : Obat Sariawan atau Thrush Secara Alami Mujarab

Dan ada beberapa makanan yang harus anda hindari apabila anda mengalami gerb atau asid perut yang meningkat, iaitu:

    - Coklat
Chocolate mengandungi kafein, perangsang lain, iaitu theobromine dan mengandungi lemak tinggi yang boleh menyebabkan otot sfinkter berehat, menyebabkan asid perut anda meningkat.
   - Makanan goreng
Makanan goreng juga dikenali untuk mencetuskan gerb kerana makanan ini dikaitkan dengan haba lambung.
    - Alkohol
Alkohol dipercayai melonggarkan injap di bawah esofagus yang boleh menyebabkan refluks.
    - Kafein
Kafein biasanya dijumpai dalam minuman seperti kopi, teh, soda atau coklat, anda boleh mengambil teh herba seperti chamomile kerana herba biasanya tidak mengandungi kafein.
    - Soda
Soda adalah minuman yang mengandungi karbonasi dan kafein yang mesti dielakkan kerana ia boleh menyebabkan gerb atau memburukkannya kerana minuman berkarbonat boleh menyebabkan asid perut meningkat.
    - Makanan tinggi atau minuman keras
Makanan dan minuman yang mempunyai lemak tinggi boleh menyebabkan refluks termasuk susu lemak tinggi, mentega, daging tinggi lemak, dan keju.
    - Tomato
Tomat mengandungi asid sitrat dan asid malik yang boleh meningkatkan asid di dalam perut anda supaya jika anda makan tomato dalam kuantiti yang besar ia akan memperburuk gerb yang anda alami.
    - Bawang
Orang yang mempunyai penyakit gerb dan makan bawang mengalami penurunan dalam pH gastrik dalam masa yang singkat, jika pH yang rendah, asid perut menjadi lebih tinggi sehingga menyebabkan belching dan mual.


Dari makanan di atas dan juga boleh melakukan beberapa petua untuk mengurangkan asid perut atau menghalangnya daripada meningkat lagi:

* Makan dengan kerap
Diet yang tidak terjaga yang biasanya menyebabkan refluks asid sehingga mempunyai jadual makan yang lebih teratur akan mengurangkan dan mencegah kesakitan kenaikan asid perut. Dan elakkan makan dua jam sebelum tidur kerana ia boleh mencetuskan asid ke dalam tekak.
* Bahagian makan
Perhatikan bahagian pemakanan anda kerana sebahagian besar makanan akan mencetuskan asid perut, untuk mengelakkan kelaparan, anda harus makan lebih kerap dengan makanan yang lebih sedikit.
* Minum terlalu banyak semasa makan
Terlalu banyak minum semasa makan akan menjadikan makanan yang anda makan lebih sukar untuk dicerna.
* Mengunyah makanan dengan betul
Ini dapat membantu proses enzim pencernaan dan mencerna makanan dengan lebih mudah, dengan itu mengurangkan risiko asid perut yang semakin meningkat atau memburukkan gerb yang anda alami.

Mungkin ia agak seperti itu dari saya mudah-mudahan berguna dan menyukainya...

  - Baca Juga : Obat Mujarab Hapuskan Cirit Birit Pada Kanak Kanak Semulajadi

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bottom Ad [Post Page]